Kognitívny vývin
Kognitívny vývin je proces, počas ktorého získavame, spracovávame a rozširujeme svoje poznávacie schopnosti, ako sú myslenie, vnímanie, pamäť a riešenie problémov. Vďaka nemu sa učíme rozumieť svetu okolo seba, prispôsobujeme sa novým situáciám a dokážeme efektívne komunikovať a riešiť každodenné problémy.
Jean Piaget, významný švajčiarsky psychológ, identifikoval štyri základné štádiá kognitívneho vývinu:
- Senzomotorické štádium (0 – 2 roky)
Dieťa poznáva svet prostredníctvom zmyslov a motorických aktivít. - Predoperačné štádium (2 – 7 rokov)
Dieťa začína používať symbolické myslenie, ale jeho myslenie je stále egocentrické a nerozumie logickým operáciám. - Štádium konkrétnych operácií (7 – 11 rokov)
U dieťaťa sa rozvíja schopnosť logicky myslieť o konkrétnych objektoch, udalostiach a dokáže sa vcítiť do pohľadu druhých. - Štádium formálnych operácií (od 12 rokov)
Dieťa je schopné abstraktného a hypotetického myslenia, dokáže systematicky plánovať a riešiť komplexné problémy.
Piagetova teória zdôrazňuje, že deti prechádzajú týmito štádiami v rovnakom poradí, aj keď tempo môže byť individuálne. Každé štádium predstavuje kvalitatívne odlišný spôsob myslenia a chápania sveta.
To, ako deti premýšľajú a učia sa, ovplyvňuje jednak vývin ich mozgu, jednak skúsenosti, ktoré získavajú zo svojho okolia. Interakcie s okolím, vzdelávanie a sociálne vzťahy zohrávajú významnú úlohu v rozvoji kognitívnych funkcií. Ak lepšie pochopíme, ako sa u detí vyvíjajú myslenie a schopnosť učiť sa, môžeme im prispôsobiť výučbu a výchovu tak, aby sa rozvíjali čo najlepšie podľa svojich možností.
Súvisiace zdroje:
- PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
- PIAGET, Jean. The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press, 1952. ISBN 978-0823682072.
- PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
