Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:
Zmyslové vnímanie
Zmyslové vnímanie je proces, pri ktorom naše zmysly – zrak, sluch, chuť, hmat a čuch – prijímajú a spracúvajú informácie z nášho okolia. Tento proces nám pomáha orientovať sa vo svete a rozumieť tomu, čo sa okolo nás deje. Zmyslové vnímanie nám umožňuje rozpoznávať objekty, ľudí, zvuky, chute a ďalšie podnety.
U detí sa zmyslové vnímanie rozvíja postupne. Novorodenec začína vnímať základné podnety, ako sú svetlo alebo zvuky. S pribúdajúcim vekom sa jeho zmyslové schopnosti neustále zlepšujú a začína rozlišovať jemnejšie podnety, ako sú tvary, farby, chute alebo špecifické zvuky. Zmyslové vnímanie je dôležité na rozvoj ďalších schopností, ako sú učenie, reč alebo motorika.
Deti sa postupne učia vnímať:
- zrak – farby, tvary, vzdialenosti,
- sluch – rozpoznávanie zvukov, reči,
- chuť – rozlišovanie chutí, ako sladké, horké, kyslé,
- hmat – vnímanie teploty, textúry a tlaku,
- čuch – vnímanie rôznych pachov.
Tento proces vnímania je základným kameňom učenia a rastu dieťaťa, pretože zmyslové podnety pomáhajú dieťaťu chápať svet okolo seba a prispôsobovať sa mu.
Súvisiace zdroje:
- GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0.
- GIBSON, Eleanor J. The Ecological Approach to Visual Perception. Houghton Mifflin, 1979. ISBN 978-0-395-15164-2.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:
