Čo, kde a ako

Prehľad vývoja dieťaťa do 7 rokov

Deti sú radosť a každé je unikátne. Nesnažme sa vtesnať ich do tabuliek. Napriek tomu je užitočné vedieť, čo a kedy by rámcovo mali vedieť. Nebojte sa, malé oneskorenie nehrá rolu.

V prípade oneskorených zručností dieťaťa kontaktujte logopéda alebo detského praktického lekára.

Vek dieťaťa 

Správny vývoj reči, výslovnosti a porozumenia 

Sociálny kontakt a koordinácia zraku a ruky

Správný vývoj reči, výslovnosti a porozumenia

Sociálny kontakt a koordinácia zraku a ruky

2-4
mesiace

  • mrmlanie a pradenie zložené zo samohlások, spoluhlások a zvukov
  • vie spojiť ruky
  • sleduje očami osoby a predmety pohybujúce sa v jeho zornom poli
  • vie sa usmiať

5-7
mesiacov

  • „žvatlanie“: dieťa sa hrá so slabikami, vedome opakuje reťazce slabík: mamama, bababa, nanana…
  • rozmanité množstvo zvukov a intonácií
  • nepočujúce deti reč nenapodobňujú
  • naťahuje ruky a chytá predmety
  • preberá si hračku z jednej ruky do druhej, búcha s ňou o stôl, udrží dve kocky
  • rozlišuje známe tváre

8-10
mesiacov

  • „papagájovanie“ (spájanie a opakovanie rôznych slabík): dieťa sa snaží napodobniť reč dospelých: mama, maja, papa…
  • počiatky porozumenia reči (rozumie niektorým slovám – hračky, osoby podľa mena, slovo „nie“)
  • dokáže uchopiť malý predmet (napr. korálku) palcom a ukazovákom
  • skúša postaviť hrad z kociek
  • vedia „paci, paci, pacičky“

11-12
mesiacov

  • reťazce slabík sa stále viac podobajú slovám
  • reč je úmyselne namierená k jednotlivým osobám
  • vie povedať 1-3 slová
  • vedia samohlásky A, E, I, O, U a spoluhlásky P, B, M, T, D, N a J
  • vkladá kocky do krabice, skúša postaviť vežu z dvoch kociek
  • plní jednoduché príkazy podporované ďalšími gestami

13-18
mesiacov

  • dieťa vie povedať priemerne asi 10 slov
  • vie ukázať, čo je na obrázku
  • dieťa nahrádza celú vetu slovom „daj“ = daj mi loptu, „mami“ + gesto = mamička, daj mi to
  • stavia veža z 2-4 kociek
  • dokáže signalizovať svoje fyziologické potreby
  • dokáže splniť príkazy: „Polož to sem.“

19-24
mesiacov

  • skladá jednoduché dvojslovné výrazy
  • používa predovšetkým podstatné mená
  • používa od 50 do 170 slov
  • začína používať zámená: ja, ty, moje (niekedy nesprávne)
  • otáča stránky, kartičky
  • kreslí vodorovné a zvislé čiary
  • stavia vláčik
  • veľa gestikuluje a používa mimiku

2
roky

  • skladá vety z 2-3 slov
  • číslica: jeden, dva, tri
  • často používa slovíčko „nie“ (nechcem, to nie)
  • používa zámeno „sa“ (umyjem sa, hrám sa)
  • slovná zásoba 50-300 slov
  • splní príkaz zložený z dvoch častí („kde je lopta“, „daj mi loptu“)
  • do 2,5 rokov zvláda hlásky F, V, H, CH a dvojhlásky AU a OU; hlásky K, G sú individuálne
  • pomáha dospelým v každodenných činnostiach
  • pomáha upratovať hračky
  • vo vetách prevažuje expresívne oznámenie

3
roky

  • skladá vety z 3-4 slov
  • vie povedať, ako sa volá
  • kladie jednoduché otázky
  • skúša spievať a učia sa krátke riekanky
  • začína používať sykavky, často ale nepresne
  • jazdí na trojkolke
  • dokáže stáť chvíľku na jednej nohe
  • postaví vežu z 8-9 kociek
  • nakreslí koliesko a krížik
  • rozpoznáva niektoré farby
  • pozná svoje pohlavie

4-5
rokov

  • slovná zásoba je v rozmedzí 2000-3000 slov
  • používa zložené vety a rozpráva príbehy podľa obrázkov
  • popíše predmety a chápe priestorovú orientáciu za použitia slov: „za, medzi, vedľa…“
  • tvoria analogické spojenia „čiapky patria na hlavu, topánky patria na nohy“
  • rozozná a chápe protiklady „malý x veľký, prázdny x plný“
  • rozozná rými slov
  • automatizuje sa mäkčenie slabík DE, ŤA, NE a vyvíja sa hlásky Č, Š, Ž
  • kreslí postavy, domy a zvířata
  • dokreslí neúplný obrázok a začína maľovať podľa vzoru
  • vystrihuje a lepí jednoduché tvary, modeluje
  • dokáže skrutkovať
  • začína samostatne jazdiť na bicykli
  • dokáže si zaviazať topánky, samostatne používa WC
  • dokáže chodiť po lavičke bez pomoci
  • pozná svoje meno aj vek

5-6
rokov

  • používa správne minulý aj budúci čas
  • počíta do 10 (sčíta a odčíta do 3), chápe postupnosti
  • používa logické myslenie a predvída, čo sa stane v príbehu
  • rozvíja sa abstraktné myslenie, rieši hádanky
  • hlásky L, R, a sykavky C, S, Z sa spontánne daria väčšinou po 5. roku , dieťa ich vie do 6 rokov
  • kreslí podľa vzoru a dokreslí detaily na obrázku
  • rozlišuje pohlavie osôb a spozná pravú a ľavú časť tela
  • vystrihuje s určitou presnosťou
  • skáče cez švihadlo, hrá stolné hry
  • začína písať písmená aj číslice, zvláda svoj podpis
  • preskakuje z nohy na nohu
  • pozná mená rodinných príslušníkov, svoje bydlisko a povolanie rodičov

6-7
rokov

  • správna artikulácia a správny slovosled vo vetách
  • dozrieva sluchová diferenciácia
  • má rozvinuté logické aj abstraktné myslenie
  • rozumie zložitým dejom
  • dieťa správne používa všetky hlásky vrátane kombinácie sykaviek Č, Š, Ž, C, S, Z
  • správne rozlišuje pravú a ľavú stranu, vyhranenie laterality
  • kreslí postavy s detailmi, kopíruje predlohy
  • má ustálenú farebnosť (slnko = žltá)
  • začína čítať, písať a počítať

Spracované podľa: Klenková, J.: Diagnostika predškoláka – správny vývoj reči dieťaťa. BRNO: MC vydavateľstvo, 2003 a v spolupráci s PaedDr. Irenou Cudlínovou, Mgr. Barbarou Wisiniewskou a MUDr. Andreou Zakoutovou.

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.