Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Symbolické myslenie

Symbolické myslenie je dôležitým krokom vo vývine detského myslenia a predstavivosti. Znamená, že dieťa dokáže pochopiť, že niečo môže predstavovať niečo iné. Typickým príkladom je hra, keď si dieťa predstavuje, že kocka je auto, krabica domček alebo že ono samo je lekárom, rodičom alebo rozprávkovou postavou. Symbolické myslenie sa začína objavovať približne okolo druhého roku života a je veľmi typické pre obdobie medzi druhým a štvrtým rokom.

Rozvoj symbolického myslenia je spojený s rozvojom reči, pretože dieťa začína používať slová ako symboly – teda označuje nimi veci, osoby alebo udalosti, ktoré v tej chvíli nemusia byť prítomné. Dieťa si tak dokáže vybaviť, čo sa stalo včera, hovorí o tom, čo si praje zajtra, alebo opisuje niečo, čo si vymyslelo. Táto schopnosť je základom komunikácie, rozprávania aj neskoršieho školského učenia.

Symbolické myslenie sa prejavuje predovšetkým v hre. Dieťa napríklad používa paličku ako meč, napodobňuje hlas rodiča alebo si v hre na obchod predstavuje, že kupuje a predáva. Takéto hranie „akože“ pomáha dieťaťu nielen rozvíjať fantáziu, ale aj porozumieť svetu okolo seba, rolám ľudí v spoločnosti a základom vzťahov medzi nimi.

Tento typ myslenia je dôležitý aj pre jazykový vývin, pretože slová sú samy o sebe symboly – napríklad slovo „mačka“ predstavuje skutočné zviera, ktoré práve nevidíme, ale vieme, čo to znamená. Vďaka symbolickému mysleniu si deti môžu predstavovať, plánovať a riešiť problémy aj bez priamej skúsenosti.

Rodičia a učitelia môžu rozvoj symbolického myslenia podporiť tým, že deťom umožnia slobodne sa hrať, budú im čítať príbehy, ponúkať jednoduché rekvizity na hru alebo sa sami aktívne zapoja do rolových hier. Dôležité je dieťa neobmedzovať, ale nechať ho objavovať a tvoriť vlastný svet pomocou fantázie. Symbolické myslenie totiž stojí pri základoch tvorivosti, jazykových zručností aj schopnosti porozumieť druhým.

 

Súvisiace zdroje:
  1. BODROVA, E., & LEONG, D. J. Tools of the Mind: The Vygotskian Approach to Early Childhood Education. 2007
  2. LILLARD, A. S. et al. The impact of pretend play on children’s development: A review of the evidence. Psychological Bulletin. 2013.  139(1), 1–34.
  3. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand. 1963. ISBN 978-0442024130.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Ako pomôcť dieťaťu, ktoré zle číta

Čítanie je jednou zo základných zručností potrebných pre správny rozvoj. Ako postupovať, keď má dieťa s čítaním problémy? Pripravili sme pre vás 7 tipov, ktoré môžu výrazne pomôcť.

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?

Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy... Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať...

Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí

Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou...

Zo škôlky do školy – prechod dieťaťa z materskej na základnú školu

Prvý deň v škole – to je silná spomienka pre mnohých z nás, ktorá nám zostáva v pamäti po celý život. Je to nepochybne veľký míľnik v živote človeka. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako zvládnuť prechod z materskej škôlky na základnú školu čo najlepšie.Čítanie na 8...

Najčastejšie problémy pri písaní a ako ich riešiť

Schopnosť písať predstavuje dôležitý míľnik vo vývine dieťaťa. Osvojenie si tejto zručnosti nebýva vždy jednoduché. Deti sa môžu stretnúť s rôznymi ťažkosťami, ktoré ovplyvňujú kvalitu ich písomného prejavu. Musia prekonať nejeden problém či výzvu. My ako rodičia im v...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Zápisy do MŠ a ZŠ – začiatok ďalšej etapy v živote dieťaťa

Jar predstavuje okrem iného aj obdobie zápisov do materských a základných škôl. Je to náročné a zároveň kľúčové obdobie nielen pre rodičov, ale aj pre samotné deti. So zápisom je spojená rada otázok: Akú školu vybrať? Ako prebieha zápis? Aké zručnosti by malo dieťa...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Ako motivovať deti k čítaniu

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „vzdelávacích“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.