Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:
Myslenie
Myslenie je proces, ktorý umožňuje deťom spracúvať informácie, riešiť problémy a učiť sa novým veciam. Švajčiarsky psychológ Jean Piaget identifikoval štyri štádiá kognitívneho vývinu, ktoré opisujú, ako sa myslenie detí vekom mení:
- Senzomotorické štádium (0 – 2 roky)
V tomto období deti spoznávajú svet prostredníctvom zmyslov a pohybov. Učia sa, že ich činy môžu ovplyvniť okolie, a začínajú rozumieť stálosti objektu – teda že objekty existujú, aj keď nie sú viditeľné. - Predoperačné štádium (2 – 7 rokov)
Deti začínajú používať jazyk a rozvíjajú schopnosť predstavivosti. Ich myslenie je egocentrické, čo znamená, že nedokážu vidieť svet z perspektívy iných ľudí. V tejto fáze dochádza aj k rozvoju symbolického myslenia, keď objekty môžu reprezentovať niečo iné než samy seba. - Štádium konkrétnych operácií (7 – 11 rokov)
Deti začínajú logicky uvažovať o konkrétnych udalostiach. Taktiež sú schopné triediť objekty podľa viacerých vlastností a rozumejú, že určité akcie možno vrátiť späť do pôvodného stavu (napríklad že vodu možno vyliať späť do pôvodnej nádoby bez zmeny jej množstva). - Štádium formálnych operácií (od 12 rokov)
V tomto štádiu sa rozvíja schopnosť abstraktného a hypotetického myslenia. Dospievajúci môžu vytvárať teórie, systematicky testovať hypotézy a uvažovať o abstraktných pojmoch, ako sú spravodlivosť alebo sloboda.
Piaget tvrdil, že deti si poznanie o svete vytvárajú samy vďaka tomu, ako sa hrajú a skúmajú svoje okolie. Počas ich vývinu sa pritom mení spôsob, akým premýšľajú a chápu veci.
Súvisiace zdroje:
- PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
- PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
Štítky pri tomto hesle: abstraktné myslenie | kognitívny vývoj | logické myslenie | myslenie | predstavivosť | symbolické myslenie | učenie
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:
