Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Myslenie

Myslenie je proces, ktorý umožňuje deťom spracúvať informácie, riešiť problémy a učiť sa novým veciam. Švajčiarsky psychológ Jean Piaget identifikoval štyri štádiá kognitívneho vývinu, ktoré opisujú, ako sa myslenie detí vekom mení:

  1. Senzomotorické štádium (0 – 2 roky)
    V tomto období deti spoznávajú svet prostredníctvom zmyslov a pohybov. Učia sa, že ich činy môžu ovplyvniť okolie, a začínajú rozumieť stálosti objektu – teda že objekty existujú, aj keď nie sú viditeľné.
  2. Predoperačné štádium (2 – 7 rokov)
    Deti začínajú používať jazyk a rozvíjajú schopnosť predstavivosti. Ich myslenie je egocentrické, čo znamená, že nedokážu vidieť svet z perspektívy iných ľudí. V tejto fáze dochádza aj k rozvoju symbolického myslenia, keď objekty môžu reprezentovať niečo iné než samy seba.
  3. Štádium konkrétnych operácií (7 – 11 rokov)
    Deti začínajú logicky uvažovať o konkrétnych udalostiach. Taktiež sú schopné triediť objekty podľa viacerých vlastností a rozumejú, že určité akcie možno vrátiť späť do pôvodného stavu (napríklad že vodu možno vyliať späť do pôvodnej nádoby bez zmeny jej množstva).
  4. Štádium formálnych operácií (od 12 rokov)
    V tomto štádiu sa rozvíja schopnosť abstraktného a hypotetického myslenia. Dospievajúci môžu vytvárať teórie, systematicky testovať hypotézy a uvažovať o abstraktných pojmoch, ako sú spravodlivosť alebo sloboda.

Piaget tvrdil, že deti si poznanie o svete vytvárajú samy vďaka tomu, ako sa hrajú a skúmajú svoje okolie. Počas ich vývinu sa pritom mení spôsob, akým premýšľajú a chápu veci.

 

Súvisiace zdroje:
  1. PIAGET, Jean. The Developmental Psychology of Jean Piaget. Van Nostrand, 1963. ISBN 978-0442024130.
  2. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Ako motivovať deti k čítaniu

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „vzdelávacích“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Rôzne metódy výučby písania. Aký prístup zvoliť?

Výučba písania je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Líši sa v závislosti od prístupu pedagóga, veku dieťaťa a používanej metodiky. V súčasnosti existuje množstvo vzdelávacích stratégií písania – od tradičných, založených na opakovaní a precíznosti, až po nové,...

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Písmo v prvej triede – Comenia Script vs. tradičné spojité písmo

V prvej triede sa deti stretávajú s mnohými novými výzvami. Jednou z nich je aj učenie písania. V súčasnosti sa na českých školách diskutuje o využívaní dvoch hlavných typov písma – tradičného spojitého písma a písma Comenia Script. Aké sú medzi nimi rozdiely? Ako...

Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?

Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy... Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Zlé vysvedčenie. A čo na to povedia rodičia?

Vysvedčenie predstavuje stresové obdobie nielen pre žiakov, ale aj pre rodičov. Deti sa boja, aká bude reakcia rodičov, rodičia naopak premýšľajú nad tým, ako sa k problému vhodne postaviť. Kľúčovú úlohu zohráva komunikácia. Či sa jedná o zlú známku v škole, stratenú...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.