Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Bystrosť

Bystrosť označuje schopnosť rýchleho a efektívneho vnímania, porozumenia a reagovania na rôzne podnety alebo situácie. V podstate ide o rýchle a účinné myslenie, ktoré nám pomáha dobre sa orientovať v okolitom svete a zvládať nové výzvy. Bystrosť zahŕňa nielen našu schopnosť rýchlo sa rozhodovať alebo reagovať na informácie, ale aj to, ako rýchlo dokážeme pochopiť nové veci, ktoré sa okolo nás dejú.

U detí je bystrosť dôležitá na rozvoj ich schopnosti učiť sa a reagovať na nové podnety. Malé deti si rýchlo všimnú zmeny v prostredí, napríklad keď niečo nové uvidia alebo začujú, a vedia sa tomu okamžite prispôsobiť. S pribúdajúcim vekom sa bystrosť prejavuje aj tým, ako rýchlo dokážu reagovať na nové situácie, napríklad v škole pri učení.

Bystrosť možno rozdeliť do viacerých oblastí:

  • kognitívna bystrosť – znamená, ako rýchlo dokážeme premýšľať a spracúvať informácie; keď sa stretneme s problémom alebo novou situáciou, bystrosť nám pomáha rýchlo nájsť riešenie alebo dôjsť k záverom,
  • sociálna bystrosť – schopnosť rýchlo rozpoznať, čo sa deje v interakciách s inými ľuďmi; napríklad z výrazu tváre alebo tónu hlasu dokážeme aj bez slov vyčítať, čo nám chcú ľudia povedať,
  • vizuálna a priestorová bystrosť – schopnosť rýchlo sa orientovať v priestore a vnímať rôzne veci okolo nás; napríklad pri čítaní mapy alebo pohybe v novom prostredí nám bystrosť pomáha lepšie sa zorientovať,
  • reakčná bystrosť – schopnosť rýchlo reagovať na to, čo sa deje okolo nás; môže ísť o rýchlu reakciu v športe alebo pri nečakanej situácii, keď je potrebné pohotovo konať.

U detí sa bystrosť vyvíja spolu s ich učením a rastom. Deti, ktoré sú bystré, rýchlejšie sa učia nové veci, ľahšie sa prispôsobujú zmenám a dokážu lepšie riešiť problémy. Tento typ bystrosti sa rozvíja prostredníctvom rôznych činností, ktoré stimulujú ich myslenie a pozornosť.

 

Súvisiace zdroje:
  1. GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0.
  2. POSNER, Michael I., RAJAN, C. N. Cognitive Neuroscience of Attention. MIT Press, 2012. ISBN 978-0-262-01726-7.
  3. STERNBERG, Robert J. The Nature of Cognition. MIT Press, 1999. ISBN 978-0-262-13314-4.
Štítky pri tomto hesle: bystrosť | myslenie | škola | učenie
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Zápisy do MŠ a ZŠ – začiatok ďalšej etapy v živote dieťaťa

Jar predstavuje okrem iného aj obdobie zápisov do materských a základných škôl. Je to náročné a zároveň kľúčové obdobie nielen pre rodičov, ale aj pre samotné deti. So zápisom je spojená rada otázok: Akú školu vybrať? Ako prebieha zápis? Aké zručnosti by malo dieťa...

Najčastejšie problémy pri písaní a ako ich riešiť

Schopnosť písať predstavuje dôležitý míľnik vo vývine dieťaťa. Osvojenie si tejto zručnosti nebýva vždy jednoduché. Deti sa môžu stretnúť s rôznymi ťažkosťami, ktoré ovplyvňujú kvalitu ich písomného prejavu. Musia prekonať nejeden problém či výzvu. My ako rodičia im v...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?

Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy... Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať...

7 rád, ako pomôcť nepozornému dieťaťu

Prinášame vám niekoľko dôležitých tipov, ktoré môžu pomôcť riešiť problémy s nepozornosťou vášho dieťaťa.Čítanie na 5 minút1. Pevný čas pre úlohy Stanovte mu pevný čas pre domáce úlohy. Pomôžte mu naplánovať čas, v jeho živote vytvorte poriadok. Rozdeľte mu prácu na...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Rôzne metódy výučby písania. Aký prístup zvoliť?

Výučba písania je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Líši sa v závislosti od prístupu pedagóga, veku dieťaťa a používanej metodiky. V súčasnosti existuje množstvo vzdelávacích stratégií písania – od tradičných, založených na opakovaní a precíznosti, až po nové,...

Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí

Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou...

Ako motivovať deti k čítaniu

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „vzdelávacích“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.