Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:
Vnútorná reč (reč pre seba)
Vnútorná reč (reč pre seba) označuje mentálny proces, pri ktorom človek používa jazyk na myslenie a sebariadenie. Je to forma komunikácie prebiehajúca v mysli bez nahlas vyslovených slov. Vnútorná reč je spôsob, ktorým si človek môže organizovať myšlienky, plánovať činnosti, reflektovať situácie alebo si pripomínať informácie.
V súvislosti s detským vývinom sa vnútorná reč vyvíja postupne a zohráva kľúčovú úlohu v kognitívnych procesoch. U malých detí sa najprv objavuje ako „reč nahlas“ – deti si často samy pre seba rozprávajú, keď sa hrajú alebo sa učia nové zručnosti. Tento fenomén nazývame egocentrická reč, čo je podľa Piageta bežné v predškolskom veku. Deti v tejto fáze hovoria nahlas aj vtedy, keď nie sú v spoločnosti, aby si uľahčili organizovanie myšlienok a koordinovanie svojho správania. Tento proces je pre dieťa prirodzený a slúži ako nástroj, ktorý mu pomáha pri riešení problémov alebo pri vykonávaní nových úloh.
Okolo siedmeho roku života sa táto vonkajšia reč začína pretvárať na vnútornú reč, ktorá už nevyžaduje vyslovovanie nahlas. Deti si začínajú uvedomovať, že môžu svoje myšlienky a plány udržiavať v mysli bez potreby ich verbalizovať. Vnútorná reč sa stáva kľúčovým nástrojom mentálneho organizovania, koncentrácie, sebaregulácie a rozhodovania. V priebehu školského veku, keď sa u detí rozvíjajú komplexnejšie kognitívne schopnosti, vnútorná reč sa stáva čoraz sofistikovanejšou a umožňuje im efektívnejšie riešiť problémy, plánovať, kontrolovať sa a zlepšovať školské výkony.
Vnútorná reč je dôležitá na rozvoj vyšších kognitívnych funkcií, ako sú pozornosť, pamäť a schopnosť učiť sa nové veci. Táto schopnosť tiež pomáha deťom (a neskôr dospelým) udržiavať koncentráciu pri zložitých úlohách alebo pri napĺňaní cieľov.
Súvisiace zdroje:
- FLAVELL, John H. Cognitive Development. 4. vyd. Pearson, 2004. ISBN 978-0-13-119723-2.
- PIAGET, Jean. The Language and Thought of the Child. Routledge, 2005. ISBN 978-0-415-30512-2.
- VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:
