Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Prefrontálna kôra

Prefrontálna kôra je predná časť čelového laloka mozgu, umiestnená priamo za čelom. Táto oblasť je zodpovedná za tzv. exekutívne funkcie, ktoré zahŕňajú plánovanie, rozhodovanie, sebaovládanie, riešenie problémov a sociálne správanie. Vďaka prefrontálnej kôre dokážeme napríklad odložiť okamžité uspokojenie v prospech dlhodobých cieľov alebo sa prispôsobiť novým situáciám.

Vývin prefrontálnej kôry je dlhodobý proces, ktorý trvá od raného detstva až do dospelosti. V predškolskom veku (2 až 5 – 7 rokov) dochádza k významnému rozvoju tejto oblasti, jej plná zrelosť však nastáva až v adolescencii a ranej dospelosti. To vysvetľuje, prečo malé deti často konajú impulzívne, majú ťažkosti s plánovaním alebo pochopením dôsledkov svojho správania. Ich mozog jednoducho ešte nie je dostatočne vyvinutý na efektívne riadenie týchto zložitých procesov.

Pre zdravý vývin prefrontálnej kôry u detí je kľúčová kvalitná interakcia s opatrovateľmi. Pravidelná komunikácia, citlivé reagovanie na potreby dieťaťa a poskytovanie bezpečného prostredia podporujú správne prepojenie neurónových sietí v tejto oblasti mozgu. Nedostatok takýchto interakcií môže viesť k odchýlkam vo vývine mozgu a následne k problémom s učením či správaním.

Prefrontálna kôra zohráva zásadnú úlohu v regulácii správania a emócií. Jej postupný vývin vysvetľuje niektoré charakteristické črty detského správania, ako sú impulzivita či ťažkosti s plánovaním. Podpora prostredníctvom kvalitných interakcií a stimulujúceho prostredia môže prispieť k zdravému rozvoju tejto kľúčovej mozgovej oblasti.

 

Súvisiace zdroje:
  1. DIAMOND, Adele. Prefrontal Cortex and Executive Functions in Young Children. Online. Frontiers in Human Neuroscience. Dostupné z: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2013.00867/full. [cit. 2025-03-24]. 
  2. ANE, Krista. Brain Development: Understanding the Five Stages of Early Childhood Neurology. Online. NHNSCR. Dostupné z: https://www.nhnscr.org/blog/brain-development-understanding-the-five-stages-of-early-childhood-neurology/. [cit. 2025-03-24]. 
  3. What Is Executive Function? How Executive Functioning Skills Affect Early Development. Online. Harvard University. Dostupné z: https://developingchild.harvard.edu/resources/what-is-executive-function-and-how-does-it-relate-to-child-development/. [cit. 2025-03-24]. 
  4. Attachment a emocionální vývoj dítěte pohledem neurovědy. Šance Dětem. Online. Dostupné z: https://sancedetem.cz/attachment-emocionalni-vyvoj-ditete-pohledem-neurovedy. [cit. 2025-03-24].
Štítky pri tomto hesle: emócie | komunikácia | mozog | neuróny | sociálne správanie | učenie
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Najčastejšie problémy pri písaní a ako ich riešiť

Schopnosť písať predstavuje dôležitý míľnik vo vývine dieťaťa. Osvojenie si tejto zručnosti nebýva vždy jednoduché. Deti sa môžu stretnúť s rôznymi ťažkosťami, ktoré ovplyvňujú kvalitu ich písomného prejavu. Musia prekonať nejeden problém či výzvu. My ako rodičia im v...

Ako motivovať deti k čítaniu

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „vzdelávacích“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?

Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy... Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať...

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Písmo v prvej triede – Comenia Script vs. tradičné spojité písmo

V prvej triede sa deti stretávajú s mnohými novými výzvami. Jednou z nich je aj učenie písania. V súčasnosti sa na českých školách diskutuje o využívaní dvoch hlavných typov písma – tradičného spojitého písma a písma Comenia Script. Aké sú medzi nimi rozdiely? Ako...

Detské čítanie – kľúč k rozvoju jazyka, myslenia aj emócií

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „výučbových“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.