Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Fonematické uvedomovanie

Fonematické uvedomovanie je schopnosť vedome rozpoznávať a manipulovať s jednotlivými zvukovými jednotkami reči, tzv. fonémami. Zohráva kľúčovú úlohu v rozvoji čitateľských a pisateľských zručností, pretože umožňuje pochopenie vzťahu medzi hovorenou a písanou formou jazyka.

Rozvoj fonematického uvedomovania sa začína už v predškolskom veku. Dieťa najprv vníma slová ako celok, no postupne sa učí rozlišovať jednotlivé zvuky. Medzi druhým a tretím rokom je schopné rozpoznať rýmujúce sa slová. Okolo štvrtého roku dokáže rozdeliť slovo na slabiky a naopak, zo slabík slovo zložiť. Po piatom roku života zvyčajne rozpozná prvú hlásku v slove a približne v piatich až šiestich rokoch zvláda izolovať jednotlivé fonémy v slove.

Nedostatočné fonematické uvedomovanie môže viesť k ťažkostiam pri osvojovaní čítania a písania. Preto je dôležité túto zručnosť u detí rozvíjať, napríklad prostredníctvom hier zameraných na prácu so zvukmi, rýmami a slabikami.

 

Súvisiace zdroje:
  1. BRADLEY, Lynette a BRYANT, Peter E. Categorizing sounds and learning to read: A causal connection. 1983, 301(5899), 419–421. DOI: 10.1038/301419a0.
  2. NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development. 2000. Dostupné z: https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf. [cit. 2025-03-03].
  3. Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psycholog.eu. [n.d.]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/37. [cit. 2025-03-03].
  4. Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování. Digifolio.rvp.cz. [n.d.]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12942. [cit. 2025-03-03].
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Rôzne metódy výučby písania. Aký prístup zvoliť?

Výučba písania je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Líši sa v závislosti od prístupu pedagóga, veku dieťaťa a používanej metodiky. V súčasnosti existuje množstvo vzdelávacích stratégií písania – od tradičných, založených na opakovaní a precíznosti, až po nové,...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Ako pomôcť dieťaťu, ktoré zle číta

Čítanie je jednou zo základných zručností potrebných pre správny rozvoj. Ako postupovať, keď má dieťa s čítaním problémy? Pripravili sme pre vás 7 tipov, ktoré môžu výrazne pomôcť.

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Najčastejšie problémy pri písaní a ako ich riešiť

Schopnosť písať predstavuje dôležitý míľnik vo vývine dieťaťa. Osvojenie si tejto zručnosti nebýva vždy jednoduché. Deti sa môžu stretnúť s rôznymi ťažkosťami, ktoré ovplyvňujú kvalitu ich písomného prejavu. Musia prekonať nejeden problém či výzvu. My ako rodičia im v...

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.