Fonematické uvedomovanie
Fonematické uvedomovanie je schopnosť vedome rozpoznávať a manipulovať s jednotlivými zvukovými jednotkami reči, tzv. fonémami. Zohráva kľúčovú úlohu v rozvoji čitateľských a pisateľských zručností, pretože umožňuje pochopenie vzťahu medzi hovorenou a písanou formou jazyka.
Rozvoj fonematického uvedomovania sa začína už v predškolskom veku. Dieťa najprv vníma slová ako celok, no postupne sa učí rozlišovať jednotlivé zvuky. Medzi druhým a tretím rokom je schopné rozpoznať rýmujúce sa slová. Okolo štvrtého roku dokáže rozdeliť slovo na slabiky a naopak, zo slabík slovo zložiť. Po piatom roku života zvyčajne rozpozná prvú hlásku v slove a približne v piatich až šiestich rokoch zvláda izolovať jednotlivé fonémy v slove.
Nedostatočné fonematické uvedomovanie môže viesť k ťažkostiam pri osvojovaní čítania a písania. Preto je dôležité túto zručnosť u detí rozvíjať, napríklad prostredníctvom hier zameraných na prácu so zvukmi, rýmami a slabikami.
Súvisiace zdroje:
- BRADLEY, Lynette a BRYANT, Peter E. Categorizing sounds and learning to read: A causal connection. 1983, 301(5899), 419–421. DOI: 10.1038/301419a0.
- NATIONAL READING PANEL. Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. National Institute of Child Health and Human Development. 2000. Dostupné z: https://www.nichd.nih.gov/sites/default/files/publications/pubs/nrp/Documents/report.pdf. [cit. 2025-03-03].
- Fonematické uvědomování a jeho role ve vývoji gramotnosti. E-psycholog.eu. [n.d.]. Dostupné z: https://e-psycholog.eu/clanek/37. [cit. 2025-03-03].
- Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování. Digifolio.rvp.cz. [n.d.]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12942. [cit. 2025-03-03].
