Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Spoluhlásky

Spoluhlásky sú hlásky, ktoré vznikajú tak, že prúd vzduchu naráža pri výslovnosti na prekážku v ústach – napríklad na pery, jazyk alebo podnebie. Tým sa líšia od samohlások, ktoré sa vyslovujú voľne bez prekážky a tvoria tón reči. Spoluhlásky dávajú slovám tvar, rytmus a jasnú štruktúru, a preto zohrávajú dôležitú úlohu v každodennej komunikácii aj vo vyučovaní jazyka.

V slovenčine sa spoluhlásky delia podľa viacerých hľadísk. Jedným z nich je tzv. tvrdosť. Niektoré spoluhlásky sú tvrdé (napríklad d, t, n, l, k, g, h, ch), iné mäkké (ď, ť, ň, ľ, c, č, š, dz, dž, ž, j) a niektoré obojaké (b, m, p, r, s, v, z, f). Toto rozdelenie je dôležité v pravopise – napríklad či sa po spoluhláske píše „i“ alebo „y“.

Ďalšie delenie sa týka znelosti. Pri znelých spoluhláskach (b, d, ď, dz, dž, g, h, v, z, ž) sa pri výslovnosti hlasivky chvejú. Pri neznelých spoluhláskach (p, t, ť, c, č, k, ch, f, s, š) sa nechvejú. Niektoré z týchto hlások tvoria tzv. páry, napríklad b – p, d – t, z – s, čo je dôležité najmä pri vyslovovaní na konci slov alebo pri ich spájaní.

Pochopenie funkcie a druhov spoluhlások je dôležité nielen pri správnej výslovnosti, ale aj na zvládnutie pravopisu. Vďaka znalosti toho, ako spoluhlásky fungujú, sa deti aj dospelí lepšie orientujú v gramatických pravidlách a môžu sa vyjadrovať presnejšie a zrozumiteľnejšie.

 

Súvisiace zdroje:
  1. MISTRÍK, Jozef. Gramatika slovenčiny. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1994. ISBN 80-08-00529-4.
  2. Hlásky v slovenčine. Učíme sa cez net. Online. Dostupné z: ucimesaceznet.eu/slovencina/hlasky-v-slovencine/ [cit. 2025-10-13].
  3. Spodobovanie – pomôcka (spoluhlásky podľa znelosti). Sollárová, Natália. PDF. Dostupné z: nataliasollarova.sk/wp-content/uploads/2021/10/spodobovanie-pomocka.pdf [cit. 2025-10-13].
  4. Tvrdé a mäkké spoluhlásky. Eductify. Online. Dostupné z: eductify.com/sk/slovenska-gramatika/4/tvrde-a-makke-spoluhlasky [cit. 2025-10-13].
  5. Znelé a neznelé hlásky. Siposová, Eva. Online. Datakabinet. Dostupné z: datakabinet.sk/sk/Vzdelavacie-materialy/ISCED-1/4-rocnik-ZS/Slovensky-jazyk-a-literatura/Zvukova-rovina-jazyka-a-pravopis/Znele-a-neznele-hlasky/document.html?id=1852 [cit. 2025-10-13].
Štítky pri tomto hesle: hlásky | jazyk | komunikácia | reč | samohlásky | spoluhlásky
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?

Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy... Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať...

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Ako motivovať deti k čítaniu

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „vzdelávacích“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Ako reagovať na nevhodné a agresívne chovanie dieťaťa

Deti sú radosť. Niekedy však ich správanie prekračuje znesiteľné medze. Občasné hnevanie je úplne normálne. Čo ale robiť v prípade, že sa opakuje alebo stupňuje? Pripravili sme pre vás niekoľko tipov.

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Ako podporiť rozvoj reči dieťaťa

Každého rodiča teší, keď vidí, aké pokroky robí jeho ratolesť. Pravdepodobne si navždy pamätáme, keď naše dieťa prvýkrát povedalo „mama“ alebo „otec“. Niektoré deti rozprávajú skvele „samy od seba“, pre iné je rozprávanie veľká výzva. Viete, že deťom môžete na ich ceste k rozprávaniu výrazne pomôcť?

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Zlé vysvedčenie. A čo na to povedia rodičia?

Vysvedčenie predstavuje stresové obdobie nielen pre žiakov, ale aj pre rodičov. Deti sa boja, aká bude reakcia rodičov, rodičia naopak premýšľajú nad tým, ako sa k problému vhodne postaviť. Kľúčovú úlohu zohráva komunikácia. Či sa jedná o zlú známku v škole, stratenú...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.