Slovná zásoba
Slovná zásoba je súhrn všetkých slov, ktoré človek pozná a používa. Tvorí základ našej schopnosti komunikovať – pomáha nám vyjadrovať myšlienky, porozumieť druhým a učiť sa nové veci. U každého človeka sa delí na dve časti: aktívnu a pasívnu. Aktívna slovná zásoba zahŕňa slová, ktoré bežne používame v reči alebo pri písaní. Pasívna slovná zásoba je tvorená tými slovami, ktorým rozumieme, ale sami ich často alebo vôbec nepoužívame.
Rozvoj slovnej zásoby sa začína už v ranom detstve. Deti si slová osvojujú najprv tým, že ich počujú vo svojom okolí – od rodičov, súrodencov, pri hre alebo pri čítaní rozprávok. Neskôr začnú slovám nielen rozumieť, ale ich aj aktívne používať. Čím bohatší a pestrejší jazyk dieťa počuje, tým lepšie sa rozvíja jeho slovná zásoba. To má priamy vplyv na jeho schopnosť porozumieť reči, tvoriť zmysluplné vety, vyjadrovať emócie aj učiť sa v škole.
Slovnú zásobu u detí môžeme podporovať mnohými spôsobmi – napríklad pravidelným čítaním, spoločným opisovaním obrázkov, komunikáciou, hraním slovných hier alebo rozprávaním sa o bežných situáciách. Dôležité je tiež trpezlivo odpovedať na detské otázky a vysvetľovať význam nových slov.
Bohatá slovná zásoba dáva deťom istotu v komunikácii, podporuje ich myslenie, zvyšuje šancu na úspešné zvládnutie školskej dochádzky a pomáha im lepšie zapojiť sa do spoločnosti. Je preto dôležité venovať tejto oblasti dostatok pozornosti už v predškolskom veku.
Súvisiace zdroje:
- A complete guide to vocabulary development for children. Online. ESL Advice. Dostupné z: https://www.esladvice.com/a-complete-guide-to-vocabulary-development-for-children/. [cit. 2025-03-28].
- The word gap: The early years make a difference. Online. NAEYC – National Association for the Education of Young Children. Dostupné z: https://www.naeyc.org/resources/pubs/tyc/feb2014/the-word-gap. [cit. 2025-03-28].
- Slovní zásoba. Jak podpořit rozvoj slov u dětí? Logopedický kufr. Dostupné z: https://logopedickykufr.pasparta.cz/2025/01/17/slovni-zasoba-jak-podporit-rozvoj-slov-u-deti/. [cit. 2025-03-28].
