Kresba rodiny
Kresba rodiny je projektívna diagnostická metóda používaná v detskej psychológii na odhalenie vnímania rodinných vzťahov dieťaťom. Dieťa je požiadané, aby nakreslilo svoju rodinu, čo umožňuje získať informácie o jeho postojoch, pocitoch a možných konfliktoch v rodinnom prostredí. Táto metóda je obľúbená najmä preto, že deťom poskytuje prirodzený spôsob vyjadrenia, ktorý nemusí byť obmedzený ich verbálnymi schopnosťami.
Interpretácia kresby rodiny zahŕňa analýzu rôznych aspektov, ako sú poradie kreslenia jednotlivých členov, ich veľkosť, umiestnenie na papieri, detaily či vynechanie niektorých postáv. Tieto prvky môžu naznačovať, ako dieťa vníma hierarchiu, blízkosť či napätie medzi členmi rodiny. Napríklad veľkosť postavy môže odrážať jej význam pre dieťa, zatiaľ čo vynechanie určitého člena môže signalizovať problémový vzťah.
Je dôležité poznamenať, že výsledky získané z kresby rodiny by sa mali interpretovať s opatrnosťou a v kontexte ďalších informácií o dieťati a jeho rodine. Kresba rodiny nie je štandardizovaným testom, a preto je vhodné jej výsledky doplniť ďalšími diagnostickými metódami, ako je rozhovor s dieťaťom a jeho rodičmi či iné projektívne techniky. Týmto spôsobom možno získať komplexnejší obraz o rodinných vzťahoch a psychickom stave dieťaťa.
Súvisiace zdroje:
- LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and Mental Growth. Prentice Hall, 1987. ISBN 978-0023721106.
- GARDNER, Howard. Artful Scribbles: The Significance Of Children’s Drawings. Basic Books, 1982. ISBN 978-0465004553.
- GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0465024339.
- HAMMER, Emanuel F. Clinical Application of Projective Drawings. Publisher Charles C Thomas Pub, 1980. ISBN 978-0398007683.
- KOPPITZ, Elizabeth Munsterberg. Psychological evaluation of human figure drawings by middle school pupils. Grune & Stratton, 1984. ISBN 978-0808916826.
