Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:
Vnímanie emócií
Vnímanie emócií označuje schopnosť rozpoznať, chápať a interpretovať emocionálne stavy u seba aj u ostatných. Tento proces zahŕňa jednak identifikáciu konkrétnych emócií (napríklad radosť, smútok, hnev), jednak rozlišovanie, aké podnety či situácie tieto emócie vyvolávajú.
V súvislosti s detským vývinom ide o kľúčovú schopnosť, ktorá sa rozvíja postupne. Malé deti najprv vnímajú emócie v ich najzákladnejších podobách a rozlišujú predovšetkým medzi pozitívnymi a negatívnymi prejavmi, ako sú smiech či plač. V ranom veku, približne okolo prvého roku života, začínajú rozpoznávať emócie na tvárach ľudí vo svojom okolí, čo je dôležitý krok v ich emocionálnom vývine. V tomto období si tiež všímajú, ako na ich správanie reagujú ostatní, čo ovplyvňuje aj ich vlastné emocionálne reakcie.
S pribúdajúcim vekom sa schopnosť vnímať a interpretovať emócie stáva zložitejšou. Deti vo veku 3 – 5 rokov už chápu, že emócie môžu mať rôzne príčiny a že rôzni ľudia môžu na rovnakú situáciu reagovať odlišne. Neskôr, v priebehu mladšieho školského veku, učia sa rozpoznávať aj zložitejšie emócie, ako sú hanba, vďačnosť či pocity viny, a rozumejú aj komplexným emóciám, ktoré zahŕňajú viacero pocitov súčasne (napríklad smútok a hnev naraz).
Vnímanie emócií zohráva dôležitú úlohu nielen v zdravom emocionálnom vývine dieťaťa, ale aj v jeho sociálnych interakciách. Deti, ktoré emóciám rozumejú, majú lepšiu schopnosť komunikovať a vytvárať kvalitné medziľudské vzťahy. Táto schopnosť je zároveň základom rozvoja empatie – schopnosti vcítiť sa do emócií druhých a primerane na ne reagovať.
Súvisiace zdroje:
- DENHAM, Susanne A. Emotional Development in Young Children. Guilford Press, 2006. ISBN 978-1-59385-135-0.
- GROSS, James J. Handbook of Emotion Regulation. 2. vyd. Guilford Press, 2014. ISBN 978-1-4625-0482-7.
- ZELLER, Michael. Emotional Intelligence: A Practical Guide to Developing the Skills for Success. Wiley, 2015. ISBN 978-1-118-90772-5.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:
