Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Uvažovanie

Uvažovanie je schopnosť premýšľať, analyzovať a hodnotiť rôzne informácie, aby sme sa vedeli rozhodnúť alebo dospieť k určitému záveru. V rámci detského vývinu sa tento pojem vzťahuje na proces, pri ktorom sa deti učia rozumieť svetu okolo seba, riešiť problémy a orientovať sa v rozličných situáciách.

U malých detí sa uvažovanie začína veľmi konkrétnymi spôsobmi myslenia, napríklad schopnosťou rozpoznať a zapamätať si objekty a ich vlastnosti. S vekom a skúsenosťami sa však ich schopnosť uvažovať zlepšuje, čo im umožňuje prejsť k abstraktnejším a zložitejším formám myslenia. Predškoláci napríklad dokážu uvažovať o jednoduchých príčinách a následkoch, zatiaľ čo staršie deti začínajú chápať zložitejšie vzťahy, ako sú plánovanie, vyvodzovanie záverov či dokonca hypotetické uvažovanie, keď si predstavujú rôzne možnosti.

Jedným z kľúčových vývinových teoretikov, ktorý sa touto témou zaoberal, bol Jean Piaget. Uvažovanie opisoval ako proces, ktorý sa vyvíja v niekoľkých štádiách. V predoperačnom štádiu (približne 2 – 7 rokov) deti ešte nevidia veci z perspektívy iných ľudí a majú problém s abstraktným myslením, zatiaľ čo v štádiu konkrétnych operácií (približne 7 – 12 rokov) začínajú rozumieť logickým vzťahom a dokážu vykonávať mentálne operácie, ako sú triedenie alebo porovnávanie.

V súvislosti s detským vývinom teda uvažovanie znamená postupné zlepšovanie schopnosti dieťaťa riešiť problémy, chápať zložité vzťahy a rozumieť rôznym pohľadom na svet. Tento proces zohráva dôležitú úlohu nielen v školskej úspešnosti, ale aj v každodennom živote, v ktorom deti čelia rôznym výzvam a musia sa rozhodovať.

 

Súvisiace zdroje:
  1. BERK, Laura E. Child Development. Pearson, 2013. ISBN 978-0-205-37762-0.
  2. PIAGET, Jean. The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press, 1952.
  3. SIEGLER, Robert S., DELOACHE, Judy S., EISENBERG, Nancy. How Children Develop. Worth Publishers, 2014. ISBN 978-1-4641-0284-4.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Zdravá výživa pre správny vývoj mozgu

Súčasné stravovacie návyky znamenajú vyššie dávky omega-6 kyselín a nižšie dávky omega-3. V jedálničkoch chýbajú ryby. Tých by sme mali zjesť aspoň 300-500 gramov týždenne. Nedostatok omega-3 kyselín sa môže negatívne prejaviť na vývoji detského mozgu. Alternatívou k vyššej kombinácii morských rýb môže byť obohatenie stravy o preparáty obsahujúce omega-3 mastné kyseliny zo svalov mladých morských rýb.

Zlé vysvedčenie. A čo na to povedia rodičia?

Vysvedčenie predstavuje stresové obdobie nielen pre žiakov, ale aj pre rodičov. Deti sa boja, aká bude reakcia rodičov, rodičia naopak premýšľajú nad tým, ako sa k problému vhodne postaviť. Kľúčovú úlohu zohráva komunikácia. Či sa jedná o zlú známku v škole, stratenú...

7 rád, ako pomôcť nepozornému dieťaťu

Prinášame vám niekoľko dôležitých tipov, ktoré môžu pomôcť riešiť problémy s nepozornosťou vášho dieťaťa.Čítanie na 5 minút1. Pevný čas pre úlohy Stanovte mu pevný čas pre domáce úlohy. Pomôžte mu naplánovať čas, v jeho živote vytvorte poriadok. Rozdeľte mu prácu na...

Zo škôlky do školy – prechod dieťaťa z materskej na základnú školu

Prvý deň v škole – to je silná spomienka pre mnohých z nás, ktorá nám zostáva v pamäti po celý život. Je to nepochybne veľký míľnik v živote človeka. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako zvládnuť prechod z materskej škôlky na základnú školu čo najlepšie.Čítanie na 8...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Ako reagovať na nevhodné a agresívne chovanie dieťaťa

Deti sú radosť. Niekedy však ich správanie prekračuje znesiteľné medze. Občasné hnevanie je úplne normálne. Čo ale robiť v prípade, že sa opakuje alebo stupňuje? Pripravili sme pre vás niekoľko tipov.

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.