Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:
Uvažovanie
Uvažovanie je schopnosť premýšľať, analyzovať a hodnotiť rôzne informácie, aby sme sa vedeli rozhodnúť alebo dospieť k určitému záveru. V rámci detského vývinu sa tento pojem vzťahuje na proces, pri ktorom sa deti učia rozumieť svetu okolo seba, riešiť problémy a orientovať sa v rozličných situáciách.
U malých detí sa uvažovanie začína veľmi konkrétnymi spôsobmi myslenia, napríklad schopnosťou rozpoznať a zapamätať si objekty a ich vlastnosti. S vekom a skúsenosťami sa však ich schopnosť uvažovať zlepšuje, čo im umožňuje prejsť k abstraktnejším a zložitejším formám myslenia. Predškoláci napríklad dokážu uvažovať o jednoduchých príčinách a následkoch, zatiaľ čo staršie deti začínajú chápať zložitejšie vzťahy, ako sú plánovanie, vyvodzovanie záverov či dokonca hypotetické uvažovanie, keď si predstavujú rôzne možnosti.
Jedným z kľúčových vývinových teoretikov, ktorý sa touto témou zaoberal, bol Jean Piaget. Uvažovanie opisoval ako proces, ktorý sa vyvíja v niekoľkých štádiách. V predoperačnom štádiu (približne 2 – 7 rokov) deti ešte nevidia veci z perspektívy iných ľudí a majú problém s abstraktným myslením, zatiaľ čo v štádiu konkrétnych operácií (približne 7 – 12 rokov) začínajú rozumieť logickým vzťahom a dokážu vykonávať mentálne operácie, ako sú triedenie alebo porovnávanie.
V súvislosti s detským vývinom teda uvažovanie znamená postupné zlepšovanie schopnosti dieťaťa riešiť problémy, chápať zložité vzťahy a rozumieť rôznym pohľadom na svet. Tento proces zohráva dôležitú úlohu nielen v školskej úspešnosti, ale aj v každodennom živote, v ktorom deti čelia rôznym výzvam a musia sa rozhodovať.
Súvisiace zdroje:
- BERK, Laura E. Child Development. Pearson, 2013. ISBN 978-0-205-37762-0.
- PIAGET, Jean. The Origins of Intelligence in Children. International Universities Press, 1952.
- SIEGLER, Robert S., DELOACHE, Judy S., EISENBERG, Nancy. How Children Develop. Worth Publishers, 2014. ISBN 978-1-4641-0284-4.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:
