Metakognícia
Metakognícia znamená „myslenie o myslení“, teda schopnosť uvedomovať si a riadiť vlastné myšlienkové procesy. Rozvíjanie metakognície pomáha deťom lepšie sa učiť, efektívnejšie riešiť problémy a ľahšie sa adaptovať na nové situácie. Vďaka metakognícii si deti uvedomujú, aké spôsoby učenia im najviac vyhovujú, a podľa toho môžu meniť svoj prístup.
V predškolskom veku (3 – 6 rokov) si deti začínajú uvedomovať, čo poznajú a čo nie. Napríklad si môžu povedať: „Toto si nepamätám, musím sa spýtať.“ Už v tejto fáze sa učia, ako pracovať so svojou pamäťou a ako hľadať pomoc.
V mladšom školskom veku (6 – 12 rokov) sa učia plánovať, sledovať svoj pokrok a hodnotiť svoje učenie. Napríklad si môžu všimnúť, že si lepšie zapamätajú učivo, keď si ho zopakujú nahlas, alebo že im pomáha zapisovanie poznámok.
V dospievaní (12 rokov a viac) sa stávajú samostatnejšími. Začínajú si vedome vyberať stratégie efektívneho učenia a rozvíjajú svoje kritické myslenie. Uvedomujú si svoje silné aj slabé stránky a dokážu lepšie pracovať s vlastnou motiváciou.
Podporovanie sebareflexie je kľúčom k rozvoju metakognície. Povzbudzujte deti, aby premýšľali o tom, ako sa učia a čo im pomáha. Môžete sa ich opýtať: „Čo ti pri učení najviac pomáha?“ alebo „Ako by si to mohol/-la nabudúce urobiť inak?“
Dôležité je tiež učiť deti rôzne stratégie učenia. Pomôžte im objavovať metódy, ako sú vytváranie poznámok, vizualizácia alebo opakovanie nahlas. Deti si potom môžu vybrať, čo im najviac vyhovuje.
Nezabúdajte na spätnú väzbu. Konštruktívne komentáre, ako: „Páči sa mi, ako si premyslel/-a postup,“ alebo „Ako si dospel/-a k tomuto záveru?“, deťom pomáhajú uvedomiť si vlastný proces myslenia a zlepšovať sa.
Deti s rozvinutou metakogníciou sa efektívnejšie učia, sú samostatnejšie a lepšie sa prispôsobujú novým výzvam. Táto zručnosť im pomáha nielen v škole, ale aj v bežnom živote – napríklad pri rozhodovaní, plánovaní alebo riešení problémov.
Súvisiace zdroje:
- FLAVELL, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring. Online. American Psychologist. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/1980-06507-001. [cit. 2025-03-18].
- Metacognitive Development in Childhood. Online. National Institutes of Health. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3325039/ [cit. 2025-05-13].
