Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?

2. diel seriáluVývoj detskej kresby

Čítanie na 5 minút

Kognitívny vývoj alebo ako dieťa rozumie svetu

Je zrejmé, že detská kresba úzko súvisí s kognitívnym vývojom. Teda s tým, ako dieťa premýšľa a rozumie svetu. Podľa teórie J. Piageta deti prechádzajú štyrmi vývojovými fázami myslenia, v ktorých sa postupne formuje ich schopnosť chápať priestor, proporcie a detaily. V raných fázach deti nerozlišujú medzi realistickým zobrazením a symbolmi. Kresby sú teda často jednoduché a schematické. Naopak, v neskorších fázach vývoja už deti začínajú uvažovať logickejšie a rozvíja sa u nich abstraktné myslenie.

K usporiadaniu štádií vývoja detskej kresby prispel aj V. Lowenfeld svojím modelom, ktorý sa skladá z celkovo zo šiestich fáz. Detská kresba sa podľa neho vyvíja od spontánnych čmáraníc až po snahu realisticky zachytiť okolitý svet.

Viac informácií o jednotlivých teóriách detskej kresby a ich konkrétnych obdobiach, prečítajte v našom článku.

 

Jemná motorika a fyzické zručnosti alebo od čmáraníc k realizmu

Detskú kresbu ovplyvňuje určite aj vývoj jemnej motoriky – teda schopnosti koordinovať drobné pohyby rúk a prstov. Jemná motorika má teda značný vplyv na to, ako dobre dieťa zvláda kresliť tvary, línie a rôzne detaily.

Na začiatku vývinového procesu detskej kresby vyzerajú obrázky väčšinou ako čmáranice. Tieto sa však s rozvojom motorických schopností stávajú presnejšími a štruktúrovanejšími.

Emócie a psychologické faktory alebo vnútorný svet dieťaťa

Detská kresba môže reflektovať emócie a vnútorný svet. Existuje niekoľko signálov, ktoré môžu napovedať, ako sa dieťa cíti a ako vníma svoju vlastnú rolu (či svoje blízke osoby) vo svete:

  • výber farieb – napríklad svetlé farby (žltá, zelená) bývajú spájané s pozitívnymi emóciami, naopak, časté používanie čiernej farby môže signalizovať frustráciu, úzkosť a smútok;
  • intenzita čiar – silné, ostré línie môžu odrážať silné emócie (napríklad hnev), naopak, slabé či nedokončené kresby môžu naznačovať neistotu či nezáujem;
  • veľkosť postáv – zobrazenie veľkej postavy môže signalizovať obdiv, rešpekt, ale aj strach, naopak, malá postava často značí pocity menejcennosti či nedostatok sebavedomia.

Gardner upozorňuje na fakt, že kresba deťom slúži ako spôsob emocionálneho vyjadrenia a pomáha im spracovať silné zážitky (ako napríklad stratu či strach). Tvrdí tiež, že kresby nie sú len umeleckým prejavom, ale aj hlboko psychologickým nástrojom.

Rodinné a sociálne prostredie alebo kresba rodiny

V detskej kresbe sa odrážajú blízke vzťahy a rodinné prostredie. Výskumy tiež ukazujú, že kresba detí môže odrážať emocionálny vzťah medzi členmi rodiny a tiež mieru podpory bezpečia, ktorú dieťa v rodinnom prostredí cíti. Deti do svojich kresieb zahŕňajú postavy rodičov, súrodencov či priateľov. Tento fakt je zrejmý najmä v tzv. kresbe rodiny, ktorú psychológovia využívajú ako projektovú techniku na skúmanie emócií a vzťahov dieťaťa v rodinnom prostredí.

Rovnako v zobrazovaní blízkych osôb hrá úlohu veľkosť postáv – tie, ktoré dieťa vníma ako dominantné, kreslí väčšie než ostatné. Ďalšiu výpovednú hodnotu má umiestnenie. Blízkosť medzi postavami môže symbolizovať „emocionálnu blízkosť“. Väčšia vzdialenosť môže naznačovať odlúčenie či konflikty. Pri analýze detskej kresby sa môžeme zamerať aj na rôzne detaily, napríklad úsmevy alebo držanie sa za ruky znázorňujú pozitívne pocity, zatiaľ čo ich absencia môže poukazovať na emocionálny odstup.

Kultúrne a environmentálne vplyvy alebo sociokultúrne prostredie dieťaťa

Možno očakávať, že na detskú kresbu budú mať vplyv aj kultúra a prostredie, v ktorom dieťa vyrastá. Ovplyvňujú nielen jeho prístup k samotnej kresbe, ale aj výber motívov. Určité kultúrne symboly, náboženské motívy alebo miestna krajina zvyčajne tvoria súčasť detskej tvorby. Deti čerpajú inšpiráciu z každodenného života. Tie, ktorí žijú v prostredí spojenom s prírodou, často zobrazujú prírodné motívy, zvieratá, kým deti žijúce v meste kreslia dopravné prostriedky, budovy a pod.

Štúdie ukazujú, že deti pochádzajúce zo západných kultúr majú tendenciu zdôrazňovať individualitu a kreatívne sebavyjadrenie spojené s vierou vo vlastné schopnosti, ich kresby sú teda rozmanitejšie. Naopak, deti z komunít s kolektivistickým zameraním často znázorňujú vzory a motívy, ktoré vychádzajú z ich sociálnej a kultúrnej identity.

Deti vyrastajúce v bohatom prostredí s prístupom k výtvarným materiálom a potrebám (pastelky, farby, papier) majú väčšie možnosti experimentovať a rozvíjať svoje kresliace schopnosti. Naopak, v prostredí, kde tieto zdroje chýbajú alebo sú obmedzené, deti často improvizujú a kreslia napríklad na zem. Namiesto výtvarných potrieb používajú prírodné materiály (napríklad kriedu, uhlie).

 

Detskú kresbu ovplyvňuje mnoho faktorov. Tvorenie detí odráža okolitý svet, v ktorom sa pohybujú a vyrastajú. Detský výtvarný prejav by sme mali podporovať a rozvíjať. Môžu pri tom pomôcť napríklad rôzne školské programy, ako je Montessori, ktoré sú zamerané na podporu umenia a zároveň poskytujú deťom voľnosť v objavovaní a experimentovaní.

 

„Kultúrne a fyzické prostredie dieťaťa je nevyčerpateľným zdrojom inšpirácie. Kresba dieťaťa odráža nielen jeho vlastné skúsenosti, ale aj kolektívne dedičstvo, ktoré mu je odovzdávané prostredníctvom tradícií a symbolov.“
– Rhoda Kellogg

    Súvisiace zdroje:

    1. GARDNER, Howard. Artful Scribbles: The Significance Of Children’s Drawings. Basic Books, 1982. ISBN 978-0465004553.
    2. HAMMER, Emanuel F. Clinical Application of Projective Drawings. Publisher Charles C Thomas Pub, 1980. ISBN 978-0398007683.
    3. KELLOGG, Rhoda. Analyzing Children’s Art. Mayfield Pub Co, 1970. ISBN 978-0874841961.
    4. KOPPITZ, Elizabeth Munsterberg. Psychological evaluation of human figure drawings by middle school pupils. Grune & Stratton, 1984. ISBN 978-0808916826.
    5. LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and Mental Growth. Prentice Hall, 1987. ISBN 978-0023721106.
    6. PIAGET, Jean. The Psychology Of The Child. Basic Books, 1972. ISBN 978-0465095001.

    Psychologický význam detských kresieb

    Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

    Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

    Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

    Detský svet výtvarných pomôcok

    Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

    Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

    Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

    Metódy, ako podporovať kresbu u detí

    Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

    Důvěřujte specialistům.

    EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.