Rôzne metódy výučby písania. Aký prístup zvoliť?
Výučba písania je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Líši sa v závislosti od prístupu pedagóga, veku dieťaťa a používanej metodiky. V súčasnosti existuje množstvo vzdelávacích stratégií písania – od tradičných, založených na opakovaní a precíznosti, až po nové, alternatívnejšie metódy, ktoré kladú dôraz na kreativitu a prirodzený vývoj dieťaťa. Aký prístup je však pre vaše dieťa najlepší?
Pripravili sme pre vás prehľad rôznych výučbových metód (ich výhody aj nevýhody), ktorý vám môže pomôcť pri výbere.
8. diel seriáluVývoj detského písania
Čítanie na 5 minút
Opakovanie a precíznosť – tradičná výučba písania
Tradičná výučba písania má dlhoročnú históriu a zaujíma pevné miesto aj v súčasnom vzdelávacom systéme. Kladie dôraz predovšetkým na správnu techniku. Deti sa učia, ako správne držať ceruzku, ako viesť ťahy písmen a aké pravidlá písania dodržiavať. Ďalej sa kladie dôraz aj na presnosť a opakovanie. Písanie je často založené na mechanickom precvičovaní tých istých písmen a slov.
Výhody:
- poskytuje pevný základ na písanie a zlepšuje jemnú motoriku,
- učí disciplíne a sústredeniu,
- vďaka dôrazu na presnosť a jednotnosť pomáha rozvíjať čitateľné písmo.
Nevýhody:
- pre niektoré deti môže byť monotónna a demotivujúca,
- nepodporuje kreativitu,
- deti sa môžu cítiť frustrované, ak im písanie nejde podľa stanovených noriem.
Individualita a digitálne technológie – moderné metódy výučby písania
V súčasnosti sa popri tradičnej výučbe čoraz viac objavujú aj moderné prístupy k učeniu, ktoré podporujú individualitu detí a snažia sa využívať nové technológie, ako sú napríklad tablety. Tie umožňujú deťom učiť sa zábavnejšou formou (viac sa dočítate v našom článku o digitálnych technológiách). Deti sa tiež môžu učiť písať prostredníctvom rôznych hier, príbehov a kreatívnych aktivít. Moderné prístupy sa zameriavajú na to, aby deti okrem písania rozumeli aj obsahu a boli schopné vyjadrovať svoje myšlienky.
Výhody:
- väčšia interaktivita je pre deti motivujúcejšia,
- prispôsobenie individuálnemu tempu,
- podpora kreativity a prirodzeného učenia.
Nevýhody:
- písanie na tablete nerozvíja jemnú motoriku tak ako klasické písanie,
- menej striktne nastavený prístup môže viesť k horšej čitateľnosti písma.
Prirodzený vývoj a prepájanie – alternatívne pedagogické prístupy
Okrem klasickej a modernej výučby sa v súčasnosti objavujú aj rôzne alternatívne pedagogické prístupy, pri ktorých dominuje prirodzenejší vývoj a tiež prepájanie písania s ostatnými zručnosťami. Tu je prehľad niekoľkých z nich.
Montessori metóda
V tomto pedagogickom prístupe zohráva hlavnú úlohu vlastné tempo detí a zmyslové vnímanie. Deti najskôr obkresľujú písmená prstom na hmatových kartičkách (viac sa dočítate v našom článku Kreatívne, hravé a zábavné písanie). Písanie býva prepojené aj s rozvojom hovoreného jazyka. Nechýba ani práca so špeciálnymi pomôckami (napríklad kovové písmená).
Výhody:
- prirodzený rozvoj písania,
- podpora samostatnosti,
- rozvoj motoriky vďaka rôznym pomôckam.
Nevýhody:
- chýba dôraz na formálnu stránku (pravopis),
- nekopíruje vždy tradičné školské osnovy.
Waldorfská pedagogika
V rámci waldorfskej pedagogiky sa písanie vyvíja postupne cez kreslenie tvarov, maľovanie a príbehy. Deti najskôr píšu písaným písmom, tlačené písmo sa učia až následne. Proces písania je prepájaný s rytmom, pohybom a umením.
Výhody:
- kreatívny a prirodzený prístup,
- podpora fantázie a vyjadrovania.
Nevýhody:
- osvojovanie základných zručností má pomalšie tempo,
- prechod do bežného školského prostredia je náročnejší.
Ďalšie alternatívne prístupy:
- Hejného metóda písania – je inšpirovaná matematickou metódou, v ktorej je dôraz kladený predovšetkým na logické súvislosti,
- Reggio Emilia – písanie je súčasťou rôznych expresívnych činností, ako napríklad kreslenie či koláže,
- dyslektické metódy – špeciálne prístupy pre deti s poruchami učenia.
Ako vybrať najvhodnejší prístup pre vaše dieťa?
Ak si ako rodič lámete hlavu nad tým, ktorý z vyššie uvedených prístupov by bol najvhodnejší pre vaše dieťa, možno vám pomôže niekoľko odporúčaní, podľa ktorých sa dá postupovať:
- vek dieťaťa – mladším deťom vyhovuje hravejšia forma, zatiaľ čo staršie deti potrebujú skôr štruktúrovanú výučbu,
- povaha dieťaťa – každé dieťa je iné, každému teda vyhovujú iné metódy – niektoré deti majú rady kreatívne metódy, iné potrebujú poriadok,
- školské prostredie – ak dieťa už navštevuje tradičnú školu, je nutné plniť jej požiadavky,
- kombinácia metód – tradičný prístup môžeme kombinovať napríklad s modernými či alternatívnymi prvkami, čo môže tvoriť ideálny mix.
Žiaden z prístupov nie je úplne ideálny – každý má svoje pre a proti. Dôležitú úlohu však hrá to, čo vyhovuje vášmu dieťaťu. Veľmi dobre môže fungovať kombinácia rôznych metodík s dôrazom na motiváciu a prirodzený vývoj.
„Písanie je aktom objavovania toho, čo si myslíte a čomu veríte.“
– Dan Pink
Súvisiace zdroje:
- MONTESSORI, M. The Montessori Method. New York: Frederick A. Stokes Company. 1912.
- STEINER, R. Education as a Force for Social Change. London: Rudolf Steiner Press. 1919.
- ZEMLIN, M. Modern Teaching Methods in Writing Instruction. Oxford University Press. 2021.
- 7 Benefits of Waldorf’s “Writing to Read” Approach. Online. Waldorf Today. 2024. Dostupné z: https://www.waldorftoday.com/2018/05/7-benefits-of-waldorfs-writing-to-read-approach/. [cit. 2025-02-10].
- 16 Quotes That Capture the Essence of Writing. Online. Bobby Powers. 2024. Dostupné z: https://bobbypowers.com/16-quotes-that-capture-the-essence-of-writing/. [cit. 2025-02-11].
- Four non-traditional education alternative that are not yet well known: Montessori, Goddard, Waldorf and Reggio Emilia. Online. Montessori Family Center. 2024. Dostupné z: https://montessorifamilycenter.com/en/exploring-educational-philosophies-montessori-goddard-waldorf-and-reggio-emilia-education/. [cit. 2025-02-10].
- Teaching Reading and Writing with Montessori. Online. Guidepost Montessori. 2024. Dostupné z: https://www.guidepostmontessori.com/blog/teaching-reading-writing-montessori. [cit. 2025-02-10].