Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Reflexia myšlienok

Ide o schopnosť zamyslieť sa nad vlastnými myšlienkami, názormi a presvedčeniami spôsobom, ktorý nám umožňuje lepšie ich pochopiť, analyzovať a hodnotiť. Reflexia myšlienok je proces, pri ktorom si človek uvedomuje, ako premýšľa, aké postoje má k určitým veciam a ako jeho myslenie ovplyvňuje jeho správanie alebo rozhodovanie.

V súvislosti s detským vývinom je reflexia myšlienok dôležitá, pretože pomáha deťom lepšie rozumieť tomu, čo si myslia a prečo si to myslia. U malých detí je reflexia myšlienok ešte v začiatkoch, no s pribúdajúcim vekom a rozvojom kognitívnych schopností sa táto zručnosť postupne zlepšuje. Napríklad okolo predškolského veku deti začínajú reflektovať, čo sa stalo v ich dennom živote, čo ich bavilo, čo ich sklamalo, a začínajú chápať, prečo niektoré veci fungujú a iné nie.

Reflexia myšlienok sa u detí dá pozorovať napríklad v situáciách, keď si kladú otázky o svete okolo seba alebo o svojich vlastných zážitkoch. Dieťa sa môže pýtať: „Prečo sa mi to stalo?“ alebo „Prečo si myslím, že je to správne?“ Tento proces myslenia a skúmania vlastnej skúsenosti a názoru vedie k hlbšiemu porozumeniu svetu a rozvoju kritického myslenia. Keď deti premýšľajú o svojich myšlienkach, majú lepšiu schopnosť rozpoznávať svoje pocity, potreby a motivácie, čo má zásadný vplyv na ich osobný rast a schopnosť adaptovať sa na rôzne situácie.

Reflexia myšlienok tiež podporuje rozvoj emocionálnej inteligencie, pretože deti sa učia rozumieť nielen tomu, čo si myslia, ale aj tomu, čo cítia. Vďaka tomu môžu lepšie regulovať svoje emócie a správanie v rôznych situáciách.

 

Súvisiace zdroje:
  1. FLAVELL, John H. Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Era of Cognitive-Developmental Inquiry. American Psychologist, 1979. ISBN 978-0-13-119723-2. 
  2. GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0. 
  3. VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X. 
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Zo škôlky do školy – prechod dieťaťa z materskej na základnú školu

Prvý deň v škole – to je silná spomienka pre mnohých z nás, ktorá nám zostáva v pamäti po celý život. Je to nepochybne veľký míľnik v živote človeka. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako zvládnuť prechod z materskej škôlky na základnú školu čo najlepšie.Čítanie na 8...

Kreatívne, hravé a zábavné písanie

Písanie môže byť pre mnohé deti skutočnou výzvou. Kľúčovú úlohu v tomto procese zohráva najmä motivácia, ktorá môže významne pomôcť pri rozvoji jazykových zručností a celkového kognitívneho vývinu. Zručnosti ako čítanie, písanie a kreslenie spolu totiž úzko súvisia –...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Zdravá výživa pre správny vývoj mozgu

Súčasné stravovacie návyky znamenajú vyššie dávky omega-6 kyselín a nižšie dávky omega-3. V jedálničkoch chýbajú ryby. Tých by sme mali zjesť aspoň 300-500 gramov týždenne. Nedostatok omega-3 kyselín sa môže negatívne prejaviť na vývoji detského mozgu. Alternatívou k vyššej kombinácii morských rýb môže byť obohatenie stravy o preparáty obsahujúce omega-3 mastné kyseliny zo svalov mladých morských rýb.

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Ako pomôcť dieťaťu, ktoré zle číta

Čítanie je jednou zo základných zručností potrebných pre správny rozvoj. Ako postupovať, keď má dieťa s čítaním problémy? Pripravili sme pre vás 7 tipov, ktoré môžu výrazne pomôcť.

Rôzne metódy výučby písania. Aký prístup zvoliť?

Výučba písania je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Líši sa v závislosti od prístupu pedagóga, veku dieťaťa a používanej metodiky. V súčasnosti existuje množstvo vzdelávacích stratégií písania – od tradičných, založených na opakovaní a precíznosti, až po nové,...

Ako motivovať deti k čítaniu

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „vzdelávacích“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.