Reflexia myšlienok
Ide o schopnosť zamyslieť sa nad vlastnými myšlienkami, názormi a presvedčeniami spôsobom, ktorý nám umožňuje lepšie ich pochopiť, analyzovať a hodnotiť. Reflexia myšlienok je proces, pri ktorom si človek uvedomuje, ako premýšľa, aké postoje má k určitým veciam a ako jeho myslenie ovplyvňuje jeho správanie alebo rozhodovanie.
V súvislosti s detským vývinom je reflexia myšlienok dôležitá, pretože pomáha deťom lepšie rozumieť tomu, čo si myslia a prečo si to myslia. U malých detí je reflexia myšlienok ešte v začiatkoch, no s pribúdajúcim vekom a rozvojom kognitívnych schopností sa táto zručnosť postupne zlepšuje. Napríklad okolo predškolského veku deti začínajú reflektovať, čo sa stalo v ich dennom živote, čo ich bavilo, čo ich sklamalo, a začínajú chápať, prečo niektoré veci fungujú a iné nie.
Reflexia myšlienok sa u detí dá pozorovať napríklad v situáciách, keď si kladú otázky o svete okolo seba alebo o svojich vlastných zážitkoch. Dieťa sa môže pýtať: „Prečo sa mi to stalo?“ alebo „Prečo si myslím, že je to správne?“ Tento proces myslenia a skúmania vlastnej skúsenosti a názoru vedie k hlbšiemu porozumeniu svetu a rozvoju kritického myslenia. Keď deti premýšľajú o svojich myšlienkach, majú lepšiu schopnosť rozpoznávať svoje pocity, potreby a motivácie, čo má zásadný vplyv na ich osobný rast a schopnosť adaptovať sa na rôzne situácie.
Reflexia myšlienok tiež podporuje rozvoj emocionálnej inteligencie, pretože deti sa učia rozumieť nielen tomu, čo si myslia, ale aj tomu, čo cítia. Vďaka tomu môžu lepšie regulovať svoje emócie a správanie v rôznych situáciách.
Súvisiace zdroje:
- FLAVELL, John H. Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Era of Cognitive-Developmental Inquiry. American Psychologist, 1979. ISBN 978-0-13-119723-2.
- GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0.
- VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
