Písmo v prvej triede – Comenia Script vs. tradičné spojité písmo
V prvej triede sa deti stretávajú s mnohými novými výzvami. Jednou z nich je aj učenie písania. V súčasnosti sa na českých školách diskutuje o využívaní dvoch hlavných typov písma – tradičného spojitého písma a písma Comenia Script. Aké sú medzi nimi rozdiely? Ako deti vnímajú písané písmo? Akú úlohu zohrávajú v procese osvojovania si písania rodičia a učitelia? To všetko sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
6. diel seriáluVývoj detského písania
Čítanie na 5 minút
Comenia Script vs. tradičné písané písmo – hlavné rozdiely, výhody a nevýhody
Najskôr sa zameriame na stručný prehľad dvoch vyššie spomenutých typov písma – konkrétne na rozdiely medzi nimi, ich výhody a nevýhody.
Tradičné spojité písmo
Tradičné spojité písmo poznáme všetci – jeho tradícia siaha až do 19. storočia. Odvtedy sa tiež používa na českých (a čiastočne aj slovenských) školách. Je charakteristické tým, že jednotlivé písmená sú vo vnútri slova navzájom spájané.
Tento spôsob písania má výhodu v tom, že umožňuje rýchlejšie písanie a zároveň deti nemusia pri písaní dvíhať ruku. Nevýhodou je však väčšia náročnosť na jemnú motoriku. Deti môžu mať problém s rozlišovaním niektorých písmen a ak nemajú písmo správne osvojené, výsledný rukopis môže byť ťažko čitateľný.

Ukážka tradičného spojitého písma (zdroj: EQUAZEN.cz)
Comenia Script
Comenia Script je novodobé písmo navrhnuté ako jednoduchšia alternatíva tradičného písma, pri ktorej sa tvary písmen podobajú tlačenému písmu. Písmená sa nespájajú, čo uľahčuje ich písanie aj čítanie. Medzi hlavné výhody patrí jednoduchšie osvojenie si písma a lepšia čitateľnosť. Nevýhodou je pomalšie tempo písania a možný neskorší problém pri prechode na spojité písmo.
Tvary písmen Comenia Script sa viac podobajú tlačenému písmu, čo deťom uľahčuje prechod od čítania k písaniu. Naopak, klasické písané písmo s množstvom oblúčikov a slučiek môžu deti vnímať ako náročnejšie na zapamätanie. Deti, ktoré píšu písmom Comenia Script, mávajú často úhľadnejší a čitateľnejší rukopis než pri písaní tradičným spojitým písmom.
Voľba typu písma má pre deti v prvej triede zásadný význam, pretože ovplyvňuje rýchlosť a kvalitu osvojovania si písania. To sa potom odráža na celkovom vzťahu dieťaťa k učeniu.

Ukážka písma Comenia Script (zdroj: ComeniaScript.com)
Písmu Comenia Script sa venuje aj reportáž v relácii Identita na webe ivysilani.cz.
Deti a písanie
Deti sú prirodzene zvedavé a nadšené. Inak to nie je ani pri ich prvých pokusoch o písanie – k samotnému procesu písania často pristupujú s očakávaním a entuziazmom. Napriek tomu sa môžu objaviť aj obavy z neúspechu alebo náročnosti úloh.
Pri písaní zohráva kľúčovú úlohu aj kognitívny a motorický vývin. Táto činnosť si vyžaduje koordináciu jemnej motoriky, správny úchop nástroja na písanie a taktiež schopnosť rozlišovať tvary písmen. Ak nie sú tieto zručnosti dostatočne rozvinuté, môžu sa objaviť ťažkosti pri písaní.
Úloha učiteľov a rodičov v procese písania
Už sme naznačili, že deti si osvojujú písmo postupne cez proces kreslenia. Učitelia začínajú rôznymi štruktúrovanými aktivitami zameranými na grafomotorický rozvoj, správnym úchopom nástroja na písanie a zoznámením sa s tvarmi písmen. V procese výučby písania sú rovnako ako pri iných druhoch učenia dôležité podpora kreativity a individuálny prístup k potrebám každého dieťaťa.
Rodičia môžu deti podporovať pri rozvíjaní písania aj doma, a to precvičovaním jemnej motoriky prostredníctvom rôznych tvorivých hier a činností, napríklad modelovaním, strihaním alebo kreslením. Dôležitú úlohu zohráva aj pozitívne a podporné prostredie. Ak vás zaujímajú tipy na aktivity rozvíjajúce písanie, prečítajte si náš článok Kreatívne, hravé a zábavné písanie.
Ak chceme ako rodičia vytvoriť deťom podnetné prostredie a vhodné podmienky na písanie, mali by sme sa zamerať na zabezpečenie správneho sedenia a osvetlenia, používanie vhodných nástrojov na písanie a papiera. Chváľme deti za ich pokroky a k chybám pristupujme trpezlivo. Motivujme ich rôznorodými aktivitami (pozri odsek vyššie).
Počas procesu písania však môžu nastať aj komplikácie, napríklad ak rodičia používajú iný typ písma, než sa deti učia v škole. To môže spôsobiť zmätok a viesť k zámene tvarov písmen. Odporúča sa preto spolupracovať so školou a konkrétnym učiteľom – rodičia sa môžu oboznámiť s metodikou výučby písania, ktorú škola používa. Proces učenia sa tak pre deti stáva konzistentnejším.
Čo povedať na záver?
Výber písma v prvej triede zohráva dôležitú úlohu – ovplyvňuje nielen rýchlosť a kvalitu písania, ale aj vzťah dieťaťa k čítaniu, písaniu a učeniu vo všeobecnosti. Neexistuje však univerzálna správna voľba; každé písmo má svoje výhody aj nevýhody. Kľúčová je metodika výučby, ktorú daná škola používa, a jej zosúladenie s individuálnymi potrebami dieťaťa. Práve prístup školy k výučbe písania môže byť jedným z faktorov, ktoré rodičia zvažujú pri výbere základnej školy. Písmo by malo podporovať prirodzený vývoj písania a vytvárať priestor na rôzne štýly učenia.
V celom procese zohrávajú dôležitú rolu nielen učitelia, ale aj rodičia, ktorí môžu dieťa v písaní aktívne a citlivo podporovať.
„Ak sa dieťa nemôže učiť tak, ako učíme my, možno by sme sa mali učiť tak, ako sa učí ono.“
– Ignacio Estrada
Súvisiace zdroje:
- MACKENZIE, Noella M. a SCULL, Janet. Understanding and Supporting Young Writers from Birth to 8. Online. 2. Routledge, 2024. ISBN 9781003439264. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9781003439264/understanding-supporting-young-writers-birth-8-janet-scull-noella-mackenzie?refId=fbb4658e-1144-4db1-acaa-884a4e31dddd&context=ubx. [cit. 2025-02-18].
- SASSON, Rosemary. Handwriting of the Twentieth Century. Intellect, 2007. ISBN 1841501786.
- Cursive Vs. Script: What’s The Difference? Art Of Scribing. 2025. Dostupné z: https://artofscribing.com/handwriting/cursive-vs-script-whats-the-difference/. [cit. 2025-02-18].
- BEZOUŠKOVÁ, Jana a HAVLÍNOVÁ, Hana. Adaptační období v 1. ročníku základní školy jako příležitost k usnadnění plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání. Online. 2. Národní pedagogický institut České republiky, 2024. ISBN 978-80-7578-152-9. Dostupné z: https://www.npi.cz/images/publikace/adaptacni_obdobi_zakladni_skola_2_vyd.pdf. [cit. 2025-02-18].
- Comenia Script. Online. 2020. Dostupné z: https://www.comenia-script.com/. [cit. 2025-02-18].
- Je školní vázané písmo vhodné pro všechny? Zejména leváci s ním mohou mít problém. EDUin. 2023. Dostupné z: https://www.eduin.cz/clanky/je-skolni-vazane-pismo-vhodne-pro-vsechny-zejmena-levaci-s-nim-mohou-mit-problem/. [cit. 2025-02-18].
- SKALICKÝ, Jakub. Identita. Vzdělávání. Představuje Aleš Najbrt. 25. ledna 2024. ČT art. Dostupné také z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/13917580517-identita/221562264040005/.