Kedy začať s výučbou písania?
Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v procese písania pomôcť.
3. diel seriáluVývoj detského písania
Čítanie na 2 minúty
Keď je dieťa pripravené, nie podľa veku
Vek je len číslo. A platí to aj vo vývine detí. Ak si kladieme otázku, kedy by deti mali začať s písaním, mali by sme sa skôr zamerať na nasledujúce parametre:
- fyzická pripravenosť – rozvoj jemnej motoriky (uchopenie ceruzky, koordinácia oko – ruka) je zásadný pri samotnom procese písania,
- kognitívna a jazyková pripravenosť – schopnosť rozlišovať písmená, základné povedomie o jazyku a zvukoch,
- emocionálna pripravenosť – deti majú záujem o písanie a schopnosť sústrediť sa.
Okrem týchto ukazovateľov existujú aj niektoré odporúčané vekové hranice:
- predškolský vek (4 – 5 rokov) – mali by sme sa sústrediť najmä na hravé kreslenie a prípravu na písanie,
- začiatok školskej dochádzky (6 – 7 rokov) – v tomto období už prebieha systematická výučba písania v škole.
Buďme opatrní, aby sme deti nepreťažovali a nevytvorili u nich odpor k písaniu. Nezačínajme s výučbou príliš skoro.
Ako začať s výučbou písania – tipy pre rodičov aj učiteľov
Ak sa domnievame, že dieťa je pripravené, môžeme sa pri výučbe písania riadiť týmito odporúčaniami:
- hravý prístup k písaniu – využívajme rôzne hry, napríklad spoznávanie tvarov písmen – deti môžu písať do piesku alebo prstom kresliť písmená;
- povzbudzovanie namiesto tlaku – dôležitú úlohu zohrávajú pochvaly za snahu a pokrok, vyhýbajme sa prísnej kritike a porovnávaniu;
- správne návyky od začiatku – učme deti správnemu úchopu ceruzky, polohe ruky a vhodnému sedeniu, ak je to potrebné, poskytnime im vhodné pomôcky, ako ergonomické ceruzky, papier s linajkami a pod.
Časté chyby pri výučbe písania
Čomu by sme sa mali pri výučbe vyhnúť? Ako sme už uviedli vyššie, nepreťažujme deti a nebuďme príliš perfekcionistickí. Neignorujme ich prirodzený vývin – správny rozvoj jemnej motoriky je pri písaní kľúčový. Prispôsobujme sa individuálnym schopnostiam dieťaťa, pretože každé dieťa je iné.
Učme deti písať hravou a nenásilnou formou, ktorá podporuje ich záujem a radosť z učenia. Tá je omnoho dôležitejšia než výsledný produkt. Buďme trpezliví a nezabúdajme na pozitívny prístup – to všetko prinesie svoje ovocie.
„Každé veľké písanie bolo kedysi len neobratné škrabanie.“
– Ralph Waldo Emerson
Súvisiace zdroje:
- Je vhodné učit děti číst a psát už v mateřské škole?Mensa Česko: pro nadané děti. 2015. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php?pg=aktuality&aid=465. [cit. 2025-01-29].
- Beginning Writing. Online. Growing Hands-On Kids. 2025. Dostupné z: https://www.nemours.org/reading-brightstart/reading-skills-by-age/pre-reading-skills/beginning-writing.html. [cit. 2025-01-29].
- Handwriting skills for children. Online. Raisingchild.net.au. 2023. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/toddlers/play-learning/learning-ideas/handwriting. [cit. 2025-01-29].
- The Handwriting Book. Online. Functional Skills for Kids authors, 2017. Dostupné z: https://www.scribd.com/document/700807278/THE-HANDWRITING-BOOK-FINAL-1. [cit. 2025-01-29].
- When Should I Teach My Child to Write?Growing Hands-On Kids. 2022. Dostupné z: https://www.growinghandsonkids.com/when-should-i-teach-my-child-to-write.html. [cit. 2025-01-29].