Pojem z úžasného sveta detského potenciálu:

Grafomotorika

Grafomotorika označuje komplex psychomotorických činností, ktoré človek vykonáva pri písaní a kreslení. Zahŕňa úroveň motorickej spôsobilosti na grafický prejav, ako je písanie, obkresľovanie, kreslenie a rysovanie. Rozvoj grafomotorických zručností je dôležitý najmä u detí pred nástupom do prvej triedy, pretože sú jedným z kritérií pri posudzovaní školskej zrelosti dieťaťa.

Správny rozvoj grafomotoriky úzko súvisí s jemnou motorikou, ktorá zahŕňa koordináciu oka a ruky, správny úchop písacích potrieb a schopnosť manipulácie s drobnými predmetmi. Nedostatočne rozvinutá grafomotorika a ťažkosti v grafomotorických zručnostiach môžu byť dôvodom na odklad školskej dochádzky, pretože by mohli predznamenávať problémy pri nácviku písania.

Ak sa u dieťaťa prejavia problémy so správnym osvojovaním tvarov písmen, zle čitateľný, ťažkopádny a pomalý grafický prejav, je potrebné čo najskôr začať s nápravou. Dieťa si totiž môže svoj hendikep uvedomovať, čo oslabuje jeho vnútornú motiváciu k písaniu, stráca dôveru v seba a ovplyvňuje to jeho osobnostný rozvoj.

Rozvoj grafomotoriky ovplyvňuje celkový psychomotorický vývin dieťaťa, kam patria hrubá motorika (motorické funkcie paže, ramena a lakťa), jemná motorika prstov a dlane, motorika očných pohybov, motorika hovoridiel a vizuomotorika (súhra medzi okom a rukou). S grafomotorikou tiež súvisia zrakové a sluchové vnímanie, koncentrácia pozornosti a lateralita.

Je dôležité rozvíjať grafomotorické zručnosti u detí už od raného veku, aby sa predišlo možným problémom po nástupe do školy. Okolo piateho roku by mala byť ruka už vyhranená a dostatočne uvoľnená, dieťa by malo dokázať držať ceruzku pevne v troch prstoch, ale netlačiť na ňu.

 

Súvisiace zdroje:
  1. Developing Fine Motor Manipulation Skills. Online. KidsAbility. Dostupné z: https://www.kidsability.ca/wp-content/uploads/2024/02/Developing-Fine-Motor-Manipulation-Skills-CTN.pdf [cit. 2025-05-13].
  2. Graphomotor Skills. Online. North Shore Pediatric Therapy. Dostupné z: https://www.nspt4kids.com/healthtopics-conditions-database/graphomotor-skill [cit. 2025-05-13].
  3. Co je grafomotorika a jak ji u dítěte posilovat? PředškolníVěk.cz. Dostupné z: https://www.predskolnivek.cz/co-je-grafomotorika-a-jak-ji-u-ditete-posilovat/. [cit. 2025-03-03].
  4. Grafomotorika – PRODYS. Online. PRODYS.cz. Dostupné z: https://prodys.cz/grafomotorika/index.htm. [cit. 2025-03-03].
  5. Pomůcky pro rozvoj grafomotoriky a pozdější snadné psaní. Online. Učíme se rádi. Dostupné z: https://www.ucimeseradi.cz/grafomotorika/. [cit. 2025-03-03].
Články, ktoré by vás mohli zaujímať:

Ako pomôcť dieťaťu, ktoré zle číta

Čítanie je jednou zo základných zručností potrebných pre správny rozvoj. Ako postupovať, keď má dieťa s čítaním problémy? Pripravili sme pre vás 7 tipov, ktoré môžu výrazne pomôcť.

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Kreatívne, hravé a zábavné písanie

Písanie môže byť pre mnohé deti skutočnou výzvou. Kľúčovú úlohu v tomto procese zohráva najmä motivácia, ktorá môže významne pomôcť pri rozvoji jazykových zručností a celkového kognitívneho vývinu. Zručnosti ako čítanie, písanie a kreslenie spolu totiž úzko súvisia –...

Zlé vysvedčenie. A čo na to povedia rodičia?

Vysvedčenie predstavuje stresové obdobie nielen pre žiakov, ale aj pre rodičov. Deti sa boja, aká bude reakcia rodičov, rodičia naopak premýšľajú nad tým, ako sa k problému vhodne postaviť. Kľúčovú úlohu zohráva komunikácia. Či sa jedná o zlú známku v škole, stratenú...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Ako vybrať základnú školu pre vaše dieťa?

Základná škola predstavuje kľúčové obdobie v živote človeka. Prvý školský deň, prvé skutočné priateľstvá, prvé študijné úspechy aj neúspechy... Je to zásadná etapa pre ďalší vývoj dieťaťa. Preto by sme ako rodičia mali výberu základnej školy pre naše deti venovať...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Rôzne metódy výučby písania. Aký prístup zvoliť?

Výučba písania je neoddeliteľnou súčasťou vzdelávania. Líši sa v závislosti od prístupu pedagóga, veku dieťaťa a používanej metodiky. V súčasnosti existuje množstvo vzdelávacích stratégií písania – od tradičných, založených na opakovaní a precíznosti, až po nové,...

Zdravá výživa pre správny vývoj mozgu

Súčasné stravovacie návyky znamenajú vyššie dávky omega-6 kyselín a nižšie dávky omega-3. V jedálničkoch chýbajú ryby. Tých by sme mali zjesť aspoň 300-500 gramov týždenne. Nedostatok omega-3 kyselín sa môže negatívne prejaviť na vývoji detského mozgu. Alternatívou k vyššej kombinácii morských rýb môže byť obohatenie stravy o preparáty obsahujúce omega-3 mastné kyseliny zo svalov mladých morských rýb.

Dôverujte špecialistom

EQUAZEN si zaslúži vašu pozornosť.