Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí

Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou témou je ich vplyv na vývoj písania. Aké sú výhody a nevýhody digitálnych technológií? Možno nájsť rovnováhu medzi ručným písaním a používaním digitálnych zariadení? To všetko sa dozviete v tomto článku.

4. diel seriáluVývoj detského písania

Čítanie na 3 minúty

Výhody digitálnych technológií – možnosti pre deti

Ako sme už naznačili vyššie, digitálne technológie ponúkajú množstvo možností. Pozrime sa, ako ich môžu deti využívať:

  • uľahčenie písania a úprav – deti môžu jednoducho opravovať chyby, preskupovať text a vylepšovať jeho štruktúru,
  • rozvoj digitálnej gramotnosti – používanie digitálnych technológií (napríklad klávesnica, textové editory a pod.) je dôležité na budúce vzdelávanie a pracovné uplatnenie,
  • podpora kreativity – aplikácie na digitálnych zariadeniach ponúkajú veľa kreatívnych možností, napríklad vizuálne písanie, ktoré môže deti motivovať k tvorbe,
  • sprístupnenie učenia – deti so špeciálnymi potrebami môžu využívať asistenčné technológie, ako je napríklad hlasové diktovanie.

Nevýhody digitálnych technológií – riziká pre deti

Hoci digitálne technológie ponúkajú veľa možností, je potrebné mať na pamäti aj riziká, ktoré môžu pre deti predstavovať:

  • obmedzený rozvoj jemnej motoriky – ručné písanie je pri vývine dieťaťa kľúčové, posilňuje totiž svaly rúk a prstov, čo pomáha celkovej motorickej koordinácii,
  • slabšie uchovanie informácií v pamäti – ručné písanie oveľa viac podporuje zapamätanie informácií než písanie na klávesnici,
  • vyššie riziko rozptýlenia – digitálne technológie môžu deti odvádzať od sústredenia rôznymi hrami, sociálnymi sieťami a inými aplikáciami,
  • možné negatívne dosahy na zdravie – nadmerné používanie obrazoviek môže spôsobovať únavu očí a problémy so sústredením.

Správna rovnováha medzi ručným písaním a technológiami

Rovnováha je dôležitá prakticky vo všetkých oblastiach. Rovnako by sme mali hľadať rovnováhu aj medzi používaním digitálnych technológií a klasickým písaním u detí. Ako docieliť, aby boli obe formy vyvážené? Môžeme využiť:

  • kombináciu oboch foriem písania – doma aj v škole by mali deti striedať ručné písanie s používaním digitálnych nástrojov,
  • nastavenie časových limitov na digitálnych zariadeniach – je dôležité určiť pravidlá ich používania, čím sa predíde závislosti,
  • zapájanie ručného písania do každodenných činností – zahrňme do bežného života detí rôzne aktivity zamerané na písanie, ktoré budú podporovať ich zručnosti, napríklad písanie denníkov, zoznamov, poznámok,
  • používanie technológií ako doplnku, nie náhrady – digitálne nástroje môžu uľahčiť učenie, no nikdy by nemali nahradiť tradičné metódy výučby písania.

Digitálne technológie predstavujú cenný nástroj, ktorý môže deťom pomôcť pri rozvoji písania. Nemali by však úplne nahradiť ručné písanie. Kľúčom je nájsť rovnováhu medzi oboma formami tak, aby deti dokázali využívať výhody digitálnej doby a zároveň si zachovali dôležité zručnosti spojené s ručným písaním.

 

„Deti, ktoré trávia viac času pred obrazovkami, majú menšiu schopnosť koncentrácie a hlbokého myslenia.“
Manfred Spitzer

Súvisiace zdroje:

  1. SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2016.
  2. CARR, N. The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. W. W. Norton & Company. 2010.
  3. CHRISTODOULOU, J. A. et al. The Effects of Digital vs. Handwritten Note-Taking on Learning Outcomes. Journal of Educational Psychology. 2017.
  4. CUNNINGHAM, A. E. – STANOVICH, K. E. What Reading Does for the Mind. American Educator, 22(1), 8 – 15, 1998.
  5. MUELLER, P. A. – Oppenheimer, D. M. The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking. Psychological Science, 25(6), 1 159 – 1 168. 2014.
  6. UNESCO Digital Literacy and Education: Balancing Technology and Traditional Learning. UNESCO Reports. 2019.
  7. WOLF, M. Proust and the Squid: The Story and Science of the Reading Brain. HarperCollins. 2007.

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.