Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí
Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou témou je ich vplyv na vývoj písania. Aké sú výhody a nevýhody digitálnych technológií? Možno nájsť rovnováhu medzi ručným písaním a používaním digitálnych zariadení? To všetko sa dozviete v tomto článku.
4. diel seriáluVývoj detského písania
Čítanie na 3 minúty
Výhody digitálnych technológií – možnosti pre deti
Ako sme už naznačili vyššie, digitálne technológie ponúkajú množstvo možností. Pozrime sa, ako ich môžu deti využívať:
- uľahčenie písania a úprav – deti môžu jednoducho opravovať chyby, preskupovať text a vylepšovať jeho štruktúru,
- rozvoj digitálnej gramotnosti – používanie digitálnych technológií (napríklad klávesnica, textové editory a pod.) je dôležité na budúce vzdelávanie a pracovné uplatnenie,
- podpora kreativity – aplikácie na digitálnych zariadeniach ponúkajú veľa kreatívnych možností, napríklad vizuálne písanie, ktoré môže deti motivovať k tvorbe,
- sprístupnenie učenia – deti so špeciálnymi potrebami môžu využívať asistenčné technológie, ako je napríklad hlasové diktovanie.
Nevýhody digitálnych technológií – riziká pre deti
Hoci digitálne technológie ponúkajú veľa možností, je potrebné mať na pamäti aj riziká, ktoré môžu pre deti predstavovať:
- obmedzený rozvoj jemnej motoriky – ručné písanie je pri vývine dieťaťa kľúčové, posilňuje totiž svaly rúk a prstov, čo pomáha celkovej motorickej koordinácii,
- slabšie uchovanie informácií v pamäti – ručné písanie oveľa viac podporuje zapamätanie informácií než písanie na klávesnici,
- vyššie riziko rozptýlenia – digitálne technológie môžu deti odvádzať od sústredenia rôznymi hrami, sociálnymi sieťami a inými aplikáciami,
- možné negatívne dosahy na zdravie – nadmerné používanie obrazoviek môže spôsobovať únavu očí a problémy so sústredením.
Správna rovnováha medzi ručným písaním a technológiami
Rovnováha je dôležitá prakticky vo všetkých oblastiach. Rovnako by sme mali hľadať rovnováhu aj medzi používaním digitálnych technológií a klasickým písaním u detí. Ako docieliť, aby boli obe formy vyvážené? Môžeme využiť:
- kombináciu oboch foriem písania – doma aj v škole by mali deti striedať ručné písanie s používaním digitálnych nástrojov,
- nastavenie časových limitov na digitálnych zariadeniach – je dôležité určiť pravidlá ich používania, čím sa predíde závislosti,
- zapájanie ručného písania do každodenných činností – zahrňme do bežného života detí rôzne aktivity zamerané na písanie, ktoré budú podporovať ich zručnosti, napríklad písanie denníkov, zoznamov, poznámok,
- používanie technológií ako doplnku, nie náhrady – digitálne nástroje môžu uľahčiť učenie, no nikdy by nemali nahradiť tradičné metódy výučby písania.
Digitálne technológie predstavujú cenný nástroj, ktorý môže deťom pomôcť pri rozvoji písania. Nemali by však úplne nahradiť ručné písanie. Kľúčom je nájsť rovnováhu medzi oboma formami tak, aby deti dokázali využívať výhody digitálnej doby a zároveň si zachovali dôležité zručnosti spojené s ručným písaním.
„Deti, ktoré trávia viac času pred obrazovkami, majú menšiu schopnosť koncentrácie a hlbokého myslenia.“
– Manfred Spitzer
Súvisiace zdroje:
- SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2016.
- CARR, N. The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains. W. W. Norton & Company. 2010.
- CHRISTODOULOU, J. A. et al. The Effects of Digital vs. Handwritten Note-Taking on Learning Outcomes. Journal of Educational Psychology. 2017.
- CUNNINGHAM, A. E. – STANOVICH, K. E. What Reading Does for the Mind. American Educator, 22(1), 8 – 15, 1998.
- MUELLER, P. A. – Oppenheimer, D. M. The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking. Psychological Science, 25(6), 1 159 – 1 168. 2014.
- UNESCO Digital Literacy and Education: Balancing Technology and Traditional Learning. UNESCO Reports. 2019.
- WOLF, M. Proust and the Squid: The Story and Science of the Reading Brain. HarperCollins. 2007.