Detské čítanie – kľúč k rozvoju jazyka, myslenia aj emócií

Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „výučbových“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len príjemne strávený časom. Výskumy ukazujú, že má zásadný vplyv aj na jazykový, kognitívny a emočný vývoj dieťaťa.

V tomto článku sa pozrieme na to, ako čítanie obohacuje deti v jednotlivých oblastiach, a ponúkneme praktické tipy, ako doma pestovať lásku ku knihám.

1. diel seriáluDetské čítanie

Čítanie na 8 minút

Čítaním k lepším jazykovým zručnostiam

Čítanie patrí k najlepším spôsobom, ako rozvíjať jazykový prejav detí. Deti v knihách nachádzajú nové slová a zložitejšie vety, než aké bežne počujú v každodennej konverzácii. Deti, ktorým rodičia pravidelne čítajú, rýchlejšie rozvíjajú svoju slovnú zásobu aj porozumenie reči. Výsledky štúdií ukazujú, že deti, ktorým rodičia čítajú už od dojčenského veku, majú okolo tretieho roku výrazne bohatšiu slovnú zásobu. Dokonca existujú odhady, že pravidelným denným čítaním sa dieťaťu do piatich rokov dostane do uší až o milión slov viac než dieťaťu, ktorému rodičia nečítajú vôbec.

To všetko sa neskôr prejaví v lepších vyjadrovacích schopnostiach, správnej výslovnosti a taktiež úspešnejšom učení sa čítať a písať. Čítaním si deti osvojujú rytmus jazyka, intonáciu aj gramatické štruktúry – napríklad prostredníctvom riekaniek a rozprávok počujú správnu stavbu viet a výslovnosť hlások. Pre deti s oneskoreným vývojom reči alebo výslovnostnými ťažkosťami môže byť spoločné čítanie obzvlášť prínosné, pretože počujú správny jazykový vzor v pokojnom tempe a môžu si spájať písané slová s ich zvukom.

Ako čítanie ovplyvňuje kognitívne schopnosti a predstavivosť?

Pravidelné čítanie u detí významne podporuje kognitívny rozvoj, teda rozvoj myslenia, pamäti a sústredenia. Dieťa, ktoré číta knihu, precvičuje si pozornosť (učí sa dlhší čas sústrediť na príbeh) a trénuje pamäť (snaží sa zapamätať si postavy či dejovú líniu).

Predčítanie taktiež podnecuje logické myslenie. Deti prirodzene premýšľajú nad tým, prečo sa postavy správajú určitým spôsobom a čo bude nasledovať. Pri čítaní sa mozog aktívne stimuluje. Na rozdiel od pasívneho sledovania obrazovky si musí dieťa v hlave vytvárať mentálne obrazy a spájať súvislosti, čo je skvelý tréning fantázie a predstavivosti.

Vďaka príbehom si deti predstavujú nové svety, postavy a situácie, čím rozvíjajú kreativitu a schopnosť „predstaviť si“ veci mimo bezprostrednej skúsenosti. Tieto imaginatívne zručnosti sú taktiež základom neskoršieho riešenia problémov – dieťa, ktoré vie premýšľať kreatívne, ľahšie nájde netradičné riešenie.

Nie je náhoda, že deti obklopené knihami, ktoré pravidelne čítajú, mávajú lepšie výsledky v škole. Čítanie posilňuje kritické myslenie, schopnosť porozumieť textu a analyzovať informácie, čo sú zručnosti nevyhnutné na úspech (nielen) v akademickom prostredí. Inými slovami, čitateľský návyk v detstve pripravuje pôdu na efektívne učenie naprieč predmetmi.

Čítanie spája

Čítanie nemá iba vzdelávací, ale aj emocionálny prínos. Príbehy umožňujú deťom prežiť rôzne situácie a emócie spolu s hrdinami kníh. Tým si bezpečne vyskúšajú nové pocity – strach, radosť či prekonávanie prekážok. Učia sa ich pomenovať a porozumieť im. Takéto zážitky z čítania budujú emocionálnu inteligenciu a empatiu.

Čítanie pomáha deťom lepšie pochopiť, čo si druhí ľudia myslia a cítia, a vcítiť sa do druhých. Keď sa dieťa dokáže vžiť do postavy v knihe, ľahšie potom chápe emócie kamaráta alebo súrodenca aj v skutočnom živote. Taktiež spoločné rozoberanie príbehov posilňuje sociálne zručnosti. Ak sa po čítaní rozprávame o tom, čo postavy prežívali a prečo, učíme dieťa o medziľudských vzťahoch a morálnych hodnotách v rôznych situáciách.

Nemenej dôležitý je vzťahový rozmer čítania. Keď rodič (alebo starý rodič, či učiteľ) dieťaťu číta, venuje mu plnú pozornosť a vzniká silné emocionálne puto. Mnohé deti sa počas pokojnej chvíľky s knihou cítia v bezpečí a milované. Pravidelné čítanie pred spaním sa tak môže stať nielen rutinou, ktorá dieťa upokojí, ale hlavne časom blízkosti, keď sa posilňuje vzťah rodiča a dieťaťa.

Čítanie skrátka spája – nielen slovami príbehu, ale aj fyzickou blízkosťou (dieťa sediace rodičovi na kolenách s knihou) a spoločnými spomienkami na prečítané príbehy.

 

Tipy, ako podporovať čítanie doma

Už poznáme celý rad dôvodov, prečo deťom pravidelne čítať. Ako však prakticky docieliť, aby sa z čítania stala obľúbená činnosť? Tu je niekoľko overených tipov od pedagógov a psychológov, ako u detí vypestovať lásku ku knihám:

Čím skôr, tým lepšie

Zaveďte čítanie do denného režimu čo najskôr – napríklad ako večerný rituál pred spaním. Aj bábätko sa upokojí pri hlase rodiča a batoľa čoskoro pochopí, že kniha patrí k postieľke. Čím skôr si dieťa zvykne na to, že čítanie je bežnou súčasťou dňa, tým prirodzenejšie ho bude prijímať.

Ponúkajte atraktívne knihy

Vyberte také knihy, ktoré zodpovedajú záujmom dieťaťa. Ak miluje dinosaury, zaobstarajte mu pútavú knihu o dinosauroch; ak ho zaujmú rozprávky o princeznách, vyberajte v tomto duchu. Dieťa bude mať k čítaniu lepší vzťah, ak ho téma knihy skutočne baví. Pre najmenších voľte knihy s veľkými ilustráciami a krátkym textom, pre predškolákov napríklad interaktívne leporelá alebo knihy so zvukmi.

Buďte deťom vzorom v čítaní

Deti napodobňujú to, čo vidia u rodičov. Urobte preto z vlastného čítania viditeľnú činnosť a čítajte pred svojimi deťmi. Keď uvidia, že si čítanie užívate, budú vás chcieť napodobniť. Tiež spoločné rodinné čítanie (každý číta svoju knihu v jednej miestnosti) môže vytvoriť pozitívny vzor.

Vytvorte knihám domov

Majte doma dostupnú knižnicu s detskými knihami na dolných poličkách, kam dieťa dosiahne. Vyhraďte si útulný čitateľský kútik – pohodlné kreslo, vankúšový „bunker“ alebo pokojný kút v detskej izbe, kam si pôjdete čítať. Prostredie ovplyvňuje návyky – ak sú knihy prirodzenou súčasťou domova, dieťa po nich ľahšie siahne.

Navštevujte knižnicu

Urobte z návštevy knižnice zážitkový výlet. Dieťa si samo vyberie, čo ho zaujme, a bude sa tešiť na kopu nových príbehov. Knižnice často ponúkajú aj čitateľské dielne alebo besedy pre najmenších čitateľov, čo môžete využiť.

Čítajte interaktívne

Skúste dieťa do čítania aktívne zapojiť – prezerajte si spoločne obrázky, pýtajte sa, čo si myslí, že sa stane ďalej, nechajte ho „čítať“ opakujúce sa refrény alebo riekanky. Takéto interaktívne čítanie rozvíja porozumenie a udržuje pozornosť dieťaťa. Po prečítaní sa porozprávajte o príbehu: Ktorá postava sa ti páčila? Prečo bol ten chlapec smutný? Podporíte tým kritické myslenie aj empatiu dieťaťa.

Chváľte deti a motivujte ich

Oceňte každý záujem o knihu, pochváľte dieťa, keď vydrží pri príbehu až do konca. Môžete zaviesť aj malý čitateľský rituál – napríklad nálepku do „čitateľského denníka“ za každú prečítanú knihu a pod. Pozitívna motivácia pomôže dieťaťu spojiť si čítanie s príjemnými pocitmi.

 

Na záver

Na záver je dobré pripomenúť, že čítanie má byť predovšetkým radosť – pre dieťa aj rodiča. Nejde o výkony ani počet stránok, ale o spoločný čas strávený nad príbehom.

„Čítanie je pre myseľ tým, čím je cvičenie pre telo.“
— Joseph Addison

Súvisiace zdroje:

  1. Jimenez, M. E., Reichman, N. E., Mitchell, C., Schneper, L., McLanahan, S., & Notterman, D. A. Shared Reading at Age 1 Year and Later Vocabulary: A Gene-Environment Study. In: The Journal of Pediatrics. Dostupné z: https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(19)30841-8/fulltext. [cit. 2025-06-03].
  2. Logan, J. A. R., Justice, L. M., Yumus, M., & Chaparro-Moreno, L. J. When Children Are Not Read to at Home: The Million Word Gap. In: Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Dostupné z: https://journals.lww.com/jrnldbp/Fulltext/2019/06000/When_Children_Are_Not_Read_to_at_Home__The_Million.9.aspx. [cit. 2025-06-03].
  3. Research shows reading improves kidsʼ emotional intelligence and increases empathy. Reading Partners. Online. Dostupné z: https://readingpartners.org/blog/reading-improves-kids-emotional-intelligence-increases-empathy/. [cit. 2025-06-03].
  4. Reading helps build a strong bond between you and your child. Pima County Public Library. Online. Dostupné z: https://www.library.pima.gov/blogs/post/reading-helps-build-a-strong-bond-between-you-and-your-child/.
  5. Jak digitální technologie ovlivňují kognitivní schopnosti dětí? Šance Dětem. Dostupné z: https://sancedetem.cz/jak-digitalni-technologie-ovlivnuji-kognitivni-schopnosti-deti. [cit. 2025-06-03].
  6. Čtení je pro mysl, co je cvičení pro tělo. Joseph Addison. Online. Citaty.net. Dostupné z: https://citaty.net/citaty-o-cteni/. [cit. 2025-06-03].

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Najčastejšie problémy pri písaní a ako ich riešiť

Schopnosť písať predstavuje dôležitý míľnik vo vývine dieťaťa. Osvojenie si tejto zručnosti nebýva vždy jednoduché. Deti sa môžu stretnúť s rôznymi ťažkosťami, ktoré ovplyvňujú kvalitu ich písomného prejavu. Musia prekonať nejeden problém či výzvu. My ako rodičia im v...

Písmo v prvej triede – Comenia Script vs. tradičné spojité písmo

V prvej triede sa deti stretávajú s mnohými novými výzvami. Jednou z nich je aj učenie písania. V súčasnosti sa na českých školách diskutuje o využívaní dvoch hlavných typov písma – tradičného spojitého písma a písma Comenia Script. Aké sú medzi nimi rozdiely? Ako...

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí

Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou...

Kreatívne, hravé a zábavné písanie

Písanie môže byť pre mnohé deti skutočnou výzvou. Kľúčovú úlohu v tomto procese zohráva najmä motivácia, ktorá môže významne pomôcť pri rozvoji jazykových zručností a celkového kognitívneho vývinu. Zručnosti ako čítanie, písanie a kreslenie spolu totiž úzko súvisia –...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.