Detské čítanie – kľúč k rozvoju jazyka, myslenia aj emócií
Každý rodič chce pre svoje dieťa to najlepšie. V dnešnej záplave rôznych „výučbových“ hračiek a aplikácií sa však často zabúda na jeden z najjednoduchších a najúčinnejších nástrojov detského rozvoja – obyčajné čítanie. Spoločné čítanie či predčítanie nie je len príjemne strávený časom. Výskumy ukazujú, že má zásadný vplyv aj na jazykový, kognitívny a emočný vývoj dieťaťa.
V tomto článku sa pozrieme na to, ako čítanie obohacuje deti v jednotlivých oblastiach, a ponúkneme praktické tipy, ako doma pestovať lásku ku knihám.
1. diel seriáluDetské čítanie
Čítanie na 8 minút
Čítaním k lepším jazykovým zručnostiam
Čítanie patrí k najlepším spôsobom, ako rozvíjať jazykový prejav detí. Deti v knihách nachádzajú nové slová a zložitejšie vety, než aké bežne počujú v každodennej konverzácii. Deti, ktorým rodičia pravidelne čítajú, rýchlejšie rozvíjajú svoju slovnú zásobu aj porozumenie reči. Výsledky štúdií ukazujú, že deti, ktorým rodičia čítajú už od dojčenského veku, majú okolo tretieho roku výrazne bohatšiu slovnú zásobu. Dokonca existujú odhady, že pravidelným denným čítaním sa dieťaťu do piatich rokov dostane do uší až o milión slov viac než dieťaťu, ktorému rodičia nečítajú vôbec.
To všetko sa neskôr prejaví v lepších vyjadrovacích schopnostiach, správnej výslovnosti a taktiež úspešnejšom učení sa čítať a písať. Čítaním si deti osvojujú rytmus jazyka, intonáciu aj gramatické štruktúry – napríklad prostredníctvom riekaniek a rozprávok počujú správnu stavbu viet a výslovnosť hlások. Pre deti s oneskoreným vývojom reči alebo výslovnostnými ťažkosťami môže byť spoločné čítanie obzvlášť prínosné, pretože počujú správny jazykový vzor v pokojnom tempe a môžu si spájať písané slová s ich zvukom.
Ako čítanie ovplyvňuje kognitívne schopnosti a predstavivosť?
Pravidelné čítanie u detí významne podporuje kognitívny rozvoj, teda rozvoj myslenia, pamäti a sústredenia. Dieťa, ktoré číta knihu, precvičuje si pozornosť (učí sa dlhší čas sústrediť na príbeh) a trénuje pamäť (snaží sa zapamätať si postavy či dejovú líniu).
Predčítanie taktiež podnecuje logické myslenie. Deti prirodzene premýšľajú nad tým, prečo sa postavy správajú určitým spôsobom a čo bude nasledovať. Pri čítaní sa mozog aktívne stimuluje. Na rozdiel od pasívneho sledovania obrazovky si musí dieťa v hlave vytvárať mentálne obrazy a spájať súvislosti, čo je skvelý tréning fantázie a predstavivosti.
Vďaka príbehom si deti predstavujú nové svety, postavy a situácie, čím rozvíjajú kreativitu a schopnosť „predstaviť si“ veci mimo bezprostrednej skúsenosti. Tieto imaginatívne zručnosti sú taktiež základom neskoršieho riešenia problémov – dieťa, ktoré vie premýšľať kreatívne, ľahšie nájde netradičné riešenie.
Nie je náhoda, že deti obklopené knihami, ktoré pravidelne čítajú, mávajú lepšie výsledky v škole. Čítanie posilňuje kritické myslenie, schopnosť porozumieť textu a analyzovať informácie, čo sú zručnosti nevyhnutné na úspech (nielen) v akademickom prostredí. Inými slovami, čitateľský návyk v detstve pripravuje pôdu na efektívne učenie naprieč predmetmi.
Čítanie spája
Čítanie nemá iba vzdelávací, ale aj emocionálny prínos. Príbehy umožňujú deťom prežiť rôzne situácie a emócie spolu s hrdinami kníh. Tým si bezpečne vyskúšajú nové pocity – strach, radosť či prekonávanie prekážok. Učia sa ich pomenovať a porozumieť im. Takéto zážitky z čítania budujú emocionálnu inteligenciu a empatiu.
Čítanie pomáha deťom lepšie pochopiť, čo si druhí ľudia myslia a cítia, a vcítiť sa do druhých. Keď sa dieťa dokáže vžiť do postavy v knihe, ľahšie potom chápe emócie kamaráta alebo súrodenca aj v skutočnom živote. Taktiež spoločné rozoberanie príbehov posilňuje sociálne zručnosti. Ak sa po čítaní rozprávame o tom, čo postavy prežívali a prečo, učíme dieťa o medziľudských vzťahoch a morálnych hodnotách v rôznych situáciách.
Nemenej dôležitý je vzťahový rozmer čítania. Keď rodič (alebo starý rodič, či učiteľ) dieťaťu číta, venuje mu plnú pozornosť a vzniká silné emocionálne puto. Mnohé deti sa počas pokojnej chvíľky s knihou cítia v bezpečí a milované. Pravidelné čítanie pred spaním sa tak môže stať nielen rutinou, ktorá dieťa upokojí, ale hlavne časom blízkosti, keď sa posilňuje vzťah rodiča a dieťaťa.
Čítanie skrátka spája – nielen slovami príbehu, ale aj fyzickou blízkosťou (dieťa sediace rodičovi na kolenách s knihou) a spoločnými spomienkami na prečítané príbehy.
Tipy, ako podporovať čítanie doma
Už poznáme celý rad dôvodov, prečo deťom pravidelne čítať. Ako však prakticky docieliť, aby sa z čítania stala obľúbená činnosť? Tu je niekoľko overených tipov od pedagógov a psychológov, ako u detí vypestovať lásku ku knihám:
Čím skôr, tým lepšie
Zaveďte čítanie do denného režimu čo najskôr – napríklad ako večerný rituál pred spaním. Aj bábätko sa upokojí pri hlase rodiča a batoľa čoskoro pochopí, že kniha patrí k postieľke. Čím skôr si dieťa zvykne na to, že čítanie je bežnou súčasťou dňa, tým prirodzenejšie ho bude prijímať.
Ponúkajte atraktívne knihy
Vyberte také knihy, ktoré zodpovedajú záujmom dieťaťa. Ak miluje dinosaury, zaobstarajte mu pútavú knihu o dinosauroch; ak ho zaujmú rozprávky o princeznách, vyberajte v tomto duchu. Dieťa bude mať k čítaniu lepší vzťah, ak ho téma knihy skutočne baví. Pre najmenších voľte knihy s veľkými ilustráciami a krátkym textom, pre predškolákov napríklad interaktívne leporelá alebo knihy so zvukmi.
Buďte deťom vzorom v čítaní
Deti napodobňujú to, čo vidia u rodičov. Urobte preto z vlastného čítania viditeľnú činnosť a čítajte pred svojimi deťmi. Keď uvidia, že si čítanie užívate, budú vás chcieť napodobniť. Tiež spoločné rodinné čítanie (každý číta svoju knihu v jednej miestnosti) môže vytvoriť pozitívny vzor.
Vytvorte knihám domov
Majte doma dostupnú knižnicu s detskými knihami na dolných poličkách, kam dieťa dosiahne. Vyhraďte si útulný čitateľský kútik – pohodlné kreslo, vankúšový „bunker“ alebo pokojný kút v detskej izbe, kam si pôjdete čítať. Prostredie ovplyvňuje návyky – ak sú knihy prirodzenou súčasťou domova, dieťa po nich ľahšie siahne.
Navštevujte knižnicu
Urobte z návštevy knižnice zážitkový výlet. Dieťa si samo vyberie, čo ho zaujme, a bude sa tešiť na kopu nových príbehov. Knižnice často ponúkajú aj čitateľské dielne alebo besedy pre najmenších čitateľov, čo môžete využiť.
Čítajte interaktívne
Skúste dieťa do čítania aktívne zapojiť – prezerajte si spoločne obrázky, pýtajte sa, čo si myslí, že sa stane ďalej, nechajte ho „čítať“ opakujúce sa refrény alebo riekanky. Takéto interaktívne čítanie rozvíja porozumenie a udržuje pozornosť dieťaťa. Po prečítaní sa porozprávajte o príbehu: Ktorá postava sa ti páčila? Prečo bol ten chlapec smutný? Podporíte tým kritické myslenie aj empatiu dieťaťa.
Chváľte deti a motivujte ich
Oceňte každý záujem o knihu, pochváľte dieťa, keď vydrží pri príbehu až do konca. Môžete zaviesť aj malý čitateľský rituál – napríklad nálepku do „čitateľského denníka“ za každú prečítanú knihu a pod. Pozitívna motivácia pomôže dieťaťu spojiť si čítanie s príjemnými pocitmi.
Na záver
Na záver je dobré pripomenúť, že čítanie má byť predovšetkým radosť – pre dieťa aj rodiča. Nejde o výkony ani počet stránok, ale o spoločný čas strávený nad príbehom.
„Čítanie je pre myseľ tým, čím je cvičenie pre telo.“
— Joseph Addison
Súvisiace zdroje:
- Jimenez, M. E., Reichman, N. E., Mitchell, C., Schneper, L., McLanahan, S., & Notterman, D. A. Shared Reading at Age 1 Year and Later Vocabulary: A Gene-Environment Study. In: The Journal of Pediatrics. Dostupné z: https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(19)30841-8/fulltext. [cit. 2025-06-03].
- Logan, J. A. R., Justice, L. M., Yumus, M., & Chaparro-Moreno, L. J. When Children Are Not Read to at Home: The Million Word Gap. In: Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics. Dostupné z: https://journals.lww.com/jrnldbp/Fulltext/2019/06000/When_Children_Are_Not_Read_to_at_Home__The_Million.9.aspx. [cit. 2025-06-03].
- Research shows reading improves kidsʼ emotional intelligence and increases empathy. Reading Partners. Online. Dostupné z: https://readingpartners.org/blog/reading-improves-kids-emotional-intelligence-increases-empathy/. [cit. 2025-06-03].
- Reading helps build a strong bond between you and your child. Pima County Public Library. Online. Dostupné z: https://www.library.pima.gov/blogs/post/reading-helps-build-a-strong-bond-between-you-and-your-child/.
- Jak digitální technologie ovlivňují kognitivní schopnosti dětí? Šance Dětem. Dostupné z: https://sancedetem.cz/jak-digitalni-technologie-ovlivnuji-kognitivni-schopnosti-deti. [cit. 2025-06-03].
- Čtení je pro mysl, co je cvičení pro tělo. Joseph Addison. Online. Citaty.net. Dostupné z: https://citaty.net/citaty-o-cteni/. [cit. 2025-06-03].