Čitateľské zručnosti
Čitateľské zručnosti zahŕňajú schopnosť efektívne pracovať s písaným textom, porozumieť jeho obsahu, analyzovať informácie a kriticky ich hodnotiť.
Medzi základné zložky týchto zručností patria vyhľadávanie a získavanie informácií, keď čitateľ dokáže rýchlo nájsť relevantné údaje v texte, ďalej porozumenie a interpretácia, ktoré umožňujú pochopiť význam informácie a zasadiť ju do širšieho kontextu. Nemenej dôležitou súčasťou sú kritické hodnotenie a reflexia, teda schopnosť posúdiť kvalitu a dôveryhodnosť informácií a zamyslieť sa nad ich významom.
Rozvoj čitateľských zručností u detí ovplyvňuje ich prostredie. Rodičia môžu podporiť čítanie pravidelným predčítaním a diskusiami o knihách. V škole zohráva dôležitú úlohu výučba zameraná na pochopenie textu a rozvoj slovnej zásoby. Dôležitý je tiež prístup ku knihám – čitateľské programy, knižnice a podnetné prostredie podporujú vzťah dieťaťa k čítaniu.
Podpora čitateľských zručností od raného veku zlepšuje nielen školské výsledky, ale aj kognitívne schopnosti a kreativitu. Čítanie pomáha deťom rozširovať slovnú zásobu, učí ich sústredeniu a podporuje kritické myslenie, čo má pozitívny dosah na ich budúce vzdelávanie aj profesijný život.
Súvisiace zdroje:
- Snow, C. E., Burns, S. M., & Griffin, P. Editors. (1998). Preventing Reading Difficulties in Young Children, Executive Summary. National Research Council, National Academy of Sciences. Courtesy of National Academy Press. Reprinted with permission.
- Whalon, K. J., Al Otaiba, S., & Delano, M. E. (2009). Evidence-based reading instruction for individuals with autism spectrum disorders. Focus on autism and other developmental disabilities, 24(1), 3-16.
- PTÁČEK, P. Metodika čtenářství [online]. Dostupné z: https://www.ptac.cz/localImages/Metodika_ctenarstvi.pdf. [cit. 2024-02-18].
