Kreatívne, hravé a zábavné písanie
Vďaka rôznym tvorivým prístupom a hrám môžeme proces učenia sa písania oživiť a urobiť ho zábavným i efektívnym. Pozrime sa spolu na niekoľko overených stratégií, ako podporiť záujem detí o písanie prostredníctvom hravých aktivít.
5. diel seriáluVývoj detského písania
Čítanie na 5 minút
Hravé a zábavné tvorivé aktivity na rozvoj písania
Využitie rôznych vzdelávacích hier pri výučbe písania môže priniesť množstvo benefitov – zlepšenie zručností potrebných na písanie, pozitívnejší postoj k písaniu a zvýšenie motivácie detí. Vďaka takýmto aktivitám si deti môžu vytvoriť pozitívny vzťah k písaniu a zvýšiť svoju celkovú angažovanosť v učení. Aké kreatívne hry môžeme využiť pri učení?
Rozprávanie s obrázkami
Táto veľmi jednoduchá aktivita predstavuje výborný spôsob, ako deťom zatraktívniť písanie. Spája vizuálny prvok (obrázky) s naratívnou tvorbou (rozprávanie príbehu). Začnime tým, že deťom poskytneme rôzne jednoduché obrázky a ilustrácie, napríklad vystrihnuté z časopisov, vytlačené z internetu alebo nakreslené samotnými deťmi. Vyzvime ich, aby obrázky zoradili v takom poradí, v akom by mal prebiehať dej.
Keď budú mať deti obrázky usporiadané, požiadame ich, aby ku každému napísali krátke vety alebo slovné spojenia. Pre deti, ktoré sa ešte len učia písať, môže byť vytváranie krátkych odstavcov k obrázkom veľmi užitočnou stratégiou. Postupne môžu k ďalším obrázkom pridávať čoraz viac textu.
Deti môžu na rozprávanie príbehov využiť rôzne obrázky, napríklad aj pexeso.
Senzorické podložky na písanie
Mladšie deti, ktoré sa učia najmä prakticky, obľubujú hmatové a multisenzorické hry. Tieto ponúkajú vhodné aktivity na učenie písmen a písania. Veľmi zaujímavým nápadom sú tzv. senzorické podložky na písanie, ktoré odporúča Fran Smith, autorka kníh Playful Learning (2001) a Play at Home (2017). Ako si takúto podložku vytvoriť?
Plytkú nádobu naplníme pieskom, soľou alebo iným materiálom. Deti môžu na písanie písmen, čísel či jednoduchých slov do tohto materiálu použiť paličku alebo aj vlastný prst. Vďaka tejto aktivite sa učenie zmení na hru.
Písmená si môžeme vizualizovať so zatvorenými očami. Cieľom tejto aktivity je, aby si deti písmená predstavili prostredníctvom hmatu (prstami). Vyzvime ich, aby písali písmená, slová alebo čísla v tvare, ktorý zodpovedá danému zvuku. F. Smith tvrdí, že ide o skvelý spôsob, ako u detí prepojiť vnímanie viacerými zmyslami a urobiť tak proces učenia prirodzenejším.
Ukážka senzorickej podložky na písanie naplnenej kinetickým pieskom.
Príbehové kocky
Príbehové kocky sú výborným nástrojom na podporu tvorivého písania. Možno si zakúpiť už hotovú súpravu alebo si kocky vyrobiť doma. Stačí použiť staré drevené kocky a polepiť ich nálepkami alebo na ne nakresliť obrázky. Na každej strane bude iný obrázok, napríklad postava, predmet alebo krajina.
Deti hodia kockou a potom rozprávajú príbeh podľa obrázkov, ktoré padli. Neskôr môžu skúsiť príbeh aj napísať. Najskôr by však mali príbeh povedať nahlas. Táto hra im pomáha pochopiť základné prvky príbehu (postavy, dej, prostredie) a poskytuje im jasnú štruktúru na písanie.
Ak by sme chceli hru sťažiť, môžeme deťom zadať dlhší príbeh alebo použiť viac kociek naraz.

Keďže práve nemáme poruke príbehové kocky, poprosili sme ChatGPT, aby nejaké vytvoril. Rovnako sa môžete sa inšpirovať aj vy a kocky si doma vyrobiť sami.
Písmeno dňa
Veľké množstvo písmen môže byť pre deti pri učení trochu odstrašujúce. Tzv. písmeno dňa predstavuje zaujímavú hru, pri ktorej vyberieme jedno písmeno a vymyslíme niekoľko rôznych aktivít, ktoré sa k nemu viažu.
Najprv nechajme deti toto písmeno napísať – veľké aj malé. Potom môžeme spolu s nimi vymýšľať slová, ktoré sa týmto písmenom začínajú. Následne sa pokúsime z týchto slov vytvoriť jednoduché vety.
Hra však nemusí končiť len písaním. Môžeme využiť tiež výtvarné aktivity spojené s daným písmenom. Napríklad môžeme vytvoriť A z odtlačkov jabĺk, B poskladať z gombíkov či ceruziek a podobne.
Na konci dňa si deti niekoľkokrát precvičia písanie daného písmena i slov s ním spojených, a to hravou formou, ktorá podporuje kreativitu a lepšie zapamätanie.
Na obrázku vidíme písmeno A, ktoré je poskladané z ceruziek. Deti môžu použiť akékoľvek predmety, ktoré majú práve poruke.
Hry na tvorenie slov
Táto aktivita predstavuje skvelý nástroj na rozvoj slovnej zásoby a zároveň precvičenie pravopisu slov.
Najskôr si pripravíme súpravu kartičiek s písmenami (alebo použijeme napríklad drevené písmená), do ktorej by sme mali zahrnúť viacero samohlások a najčastejšie spoluhlásky. Potom necháme deti, aby z tejto súpravy kartičiek skladali slová. Začnime najprv kratšími slovami, ako napríklad pes alebo otec. Postupne prechádzajme k dlhším slovám. Sledujme, koľko rôznych slov dokážu deti z danej súpravy kartičiek vytvoriť.
Následne môžu deti zapísať slová na papier. Táto hra im pomôže pochopiť, ako sa písmená spájajú do slov.
Ukážka súpravy písmen, ktoré môžu deti skladať do jednotlivých slov.
Príkladom je slovo „dar“ – prešmyčkou vznikne slovo „rad“.
(Vygenerované ChatGPT)
Čo a kedy – vhodné aktivity na rozvoj písania podľa veku
Pripravili sme pre vás prehľadnú tabuľku, z ktorej sa môžete dozvedieť, akým spôsobom deti píšu a aké aktivity sú pre ne vhodné podľa veku:
Veková skupina
Vývinové míľniky v písaní
Odporúčané aktivity
2 – 3
roky
čmáranie, napodobňovanie písania
maľovanie prstami, kreslenie do piesku
3 – 4
roky
kreslenie tvarov pripomínajúcich písmená
obkresľovanie písmen, senzorické podložky na písanie
4 – 5
rokov
správne písanie niektorých písmen
príbehové kocky, písmeno dňa
5 – 6
rokov
napísanie vlastného mena, jednoduchých slov
písanie s kamarátmi, rozprávanie príbehov pomocou obrázkov
Prepojenie kreslenia a písania
Kreatívne aktivity, ktoré prepájajú kreslenie s písaním, môžu byť pre deti zábavným a tvorivým spôsobom učenia. Kreslenie môže deťom pomôcť sformulovať myšlienky ešte predtým, než začnú písať. Napríklad môžu najskôr nakresliť svoje predstavy a potom ich napísať ako text, čo im uľahčí proces samotného písania a tvorby textu.
Medzi aktivity podporujúce tento spôsob hravého písania patrí napríklad tvorba ilustrovaných príbehov alebo komiksov. Podporujme deti v písaní príbehov, ktoré doplnia vlastnými ilustráciami, môže to zvýšiť ich záujem o písanie. Vďaka kombinácii vizuálnych a textových prvkov sa môže tento proces stať pre deti zábavnejším a prístupnejším.
Na obrázku vidíme kombináciu kresby a textu.
„Učenie by malo byť radosťou, nie povinnosťou.“
– Platón
- Activities and Games to Get Kids Writing. The Early Childhood Academy. 2025. Dostupné z: https://theearlychildhoodacademy.com/activities-and-games-to-get-kids-writing/. [cit. 2025-01-31].
- Bulut, D., Samur, Y. & Cömert, Z. The effect of educational game design process on students’ creativity. Smart Learn. Environ.9, 8 (2022). https://doi.org/10.1186/s40561-022-00188-9
- Guo, K., Zhong, Y., Zainuddin, Z. et al.Applying game-related methods in the writing classroom: A scoping review. Educ Inf Technol 29, 4481–4504 (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-023-11998-w
- GENÇ ERSOY, B., & GÖL DEDE, D. (2022). Developing Writing Skills, Writing Attitudes and Motivation through Educational Games: Action Research. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(3), 569–589. https://doi.org/10.33200/ijcer.1089781
- Jackson, G. T., & McNamara, D. (2013). Motivation and performance in a game-based intelligent tutoring system. Journal of Educational Psychology, 105(4), 1036-1049. https://doi.org/10.1037/a0032580