Kreatívne, hravé a zábavné písanie

Písanie môže byť pre mnohé deti skutočnou výzvou. Kľúčovú úlohu v tomto procese zohráva najmä motivácia, ktorá môže významne pomôcť pri rozvoji jazykových zručností a celkového kognitívneho vývinu. Zručnosti ako čítanie, písanie a kreslenie spolu totiž úzko súvisia – vyvíjajú sa paralelne a vzájomne sa ovplyvňujú.

Vďaka rôznym tvorivým prístupom a hrám môžeme proces učenia sa písania oživiť a urobiť ho zábavným i efektívnym. Pozrime sa spolu na niekoľko overených stratégií, ako podporiť záujem detí o písanie prostredníctvom hravých aktivít.

5. diel seriáluVývoj detského písania

Čítanie na 5 minút

Hravé a zábavné tvorivé aktivity na rozvoj písania

Využitie rôznych vzdelávacích hier pri výučbe písania môže priniesť množstvo benefitov – zlepšenie zručností potrebných na písanie, pozitívnejší postoj k písaniu a zvýšenie motivácie detí. Vďaka takýmto aktivitám si deti môžu vytvoriť pozitívny vzťah k písaniu a zvýšiť svoju celkovú angažovanosť v učení. Aké kreatívne hry môžeme využiť pri učení?

Rozprávanie s obrázkami

Táto veľmi jednoduchá aktivita predstavuje výborný spôsob, ako deťom zatraktívniť písanie. Spája vizuálny prvok (obrázky) s naratívnou tvorbou (rozprávanie príbehu). Začnime tým, že deťom poskytneme rôzne jednoduché obrázky a ilustrácie, napríklad vystrihnuté z časopisov, vytlačené z internetu alebo nakreslené samotnými deťmi. Vyzvime ich, aby obrázky zoradili v takom poradí, v akom by mal prebiehať dej.

Keď budú mať deti obrázky usporiadané, požiadame ich, aby ku každému napísali krátke vety alebo slovné spojenia. Pre deti, ktoré sa ešte len učia písať, môže byť vytváranie krátkych odstavcov k obrázkom veľmi užitočnou stratégiou. Postupne môžu k ďalším obrázkom pridávať čoraz viac textu.

Vyprávění s obrázky

Deti môžu na rozprávanie príbehov využiť rôzne obrázky, napríklad aj pexeso.

Senzorické podložky na písanie

Mladšie deti, ktoré sa učia najmä prakticky, obľubujú hmatové a multisenzorické hry. Tieto ponúkajú  vhodné aktivity na učenie písmen a písania. Veľmi zaujímavým nápadom sú tzv. senzorické podložky na písanie, ktoré odporúča Fran Smith, autorka kníh Playful Learning (2001) a Play at Home (2017). Ako si takúto podložku vytvoriť?

Plytkú nádobu naplníme pieskom, soľou alebo iným materiálom. Deti môžu na písanie písmen, čísel či jednoduchých slov do tohto materiálu použiť paličku alebo aj vlastný prst. Vďaka tejto aktivite sa učenie zmení na hru.

Písmená si môžeme vizualizovať so zatvorenými očami. Cieľom tejto aktivity je, aby si deti písmená predstavili prostredníctvom hmatu (prstami). Vyzvime ich, aby písali písmená, slová alebo čísla v tvare, ktorý zodpovedá danému zvuku. F. Smith tvrdí, že ide o skvelý spôsob, ako u detí prepojiť vnímanie viacerými zmyslami a urobiť tak proces učenia prirodzenejším.

Senzorické psací podložky

Ukážka senzorickej podložky na písanie naplnenej kinetickým pieskom.

Príbehové kocky

Príbehové kocky sú výborným nástrojom na podporu tvorivého písania. Možno si zakúpiť už hotovú súpravu alebo si kocky vyrobiť doma. Stačí použiť staré drevené kocky a polepiť ich nálepkami alebo na ne nakresliť obrázky. Na každej strane bude iný obrázok, napríklad postava, predmet alebo krajina.

Deti hodia kockou a potom rozprávajú príbeh podľa obrázkov, ktoré padli. Neskôr môžu skúsiť príbeh aj napísať. Najskôr by však mali príbeh povedať nahlas. Táto hra im pomáha pochopiť základné prvky príbehu (postavy, dej, prostredie) a poskytuje im jasnú štruktúru na písanie.

Ak by sme chceli hru sťažiť, môžeme deťom zadať dlhší príbeh alebo použiť viac kociek naraz.

Příběhové kostky (AI)

Keďže práve nemáme poruke príbehové kocky, poprosili sme ChatGPT, aby nejaké vytvoril. Rovnako sa môžete sa inšpirovať aj vy a kocky si doma vyrobiť sami.

Písmeno dňa

Veľké množstvo písmen môže byť pre deti pri učení trochu odstrašujúce. Tzv. písmeno dňa predstavuje zaujímavú hru, pri ktorej vyberieme jedno písmeno a vymyslíme niekoľko rôznych aktivít, ktoré sa k nemu viažu.

Najprv nechajme deti toto písmeno napísať – veľké aj malé. Potom môžeme spolu s nimi vymýšľať slová, ktoré sa týmto písmenom začínajú. Následne sa pokúsime z týchto slov vytvoriť jednoduché vety.

Hra však nemusí končiť len písaním. Môžeme využiť tiež výtvarné aktivity spojené s daným písmenom. Napríklad môžeme vytvoriť A z odtlačkov jabĺk, B poskladať z gombíkov či ceruziek a podobne.

Na konci dňa si deti niekoľkokrát precvičia písanie daného písmena i slov s ním spojených, a to hravou formou, ktorá podporuje kreativitu a lepšie zapamätanie.

Písmeno A

Na obrázku vidíme písmeno A, ktoré je poskladané z ceruziek. Deti môžu použiť akékoľvek predmety, ktoré majú práve poruke.

Hry na tvorenie slov

Táto aktivita predstavuje skvelý nástroj na rozvoj slovnej zásoby a zároveň precvičenie pravopisu slov.

Najskôr si pripravíme súpravu kartičiek s písmenami (alebo použijeme napríklad drevené písmená), do ktorej by sme mali zahrnúť viacero samohlások a najčastejšie spoluhlásky. Potom necháme deti, aby z tejto súpravy kartičiek skladali slová. Začnime najprv kratšími slovami, ako napríklad pes alebo otec. Postupne prechádzajme k dlhším slovám. Sledujme, koľko rôznych slov dokážu deti z danej súpravy kartičiek vytvoriť.

Následne môžu deti zapísať slová na papier. Táto hra im pomôže pochopiť, ako sa písmená spájajú do slov.

Písmenka DAR

Ukážka súpravy písmen, ktoré môžu deti skladať do jednotlivých slov.
Príkladom je slovo „dar“ – prešmyčkou vznikne slovo „rad“.
(Vygenerované ChatGPT)

Čo a kedy – vhodné aktivity na rozvoj písania podľa veku

Pripravili sme pre vás prehľadnú tabuľku, z ktorej sa môžete dozvedieť, akým spôsobom deti píšu a aké aktivity sú pre ne vhodné podľa veku:

Veková skupina

Vývinové míľniky v písaní

Odporúčané aktivity

2 – 3
roky

čmáranie, napodobňovanie písania

maľovanie prstami, kreslenie do piesku

3 – 4
roky

kreslenie tvarov pripomínajúcich písmená

obkresľovanie písmen, senzorické podložky na písanie

4 – 5
rokov

správne písanie niektorých písmen

príbehové kocky, písmeno dňa

5 – 6
rokov

napísanie vlastného mena, jednoduchých slov

písanie s kamarátmi, rozprávanie príbehov pomocou obrázkov

Majme na pamäti, že vývinové míľniky v písaní sú iba orientačné. Každé dieťa je jedinečné a vyvíja sa vlastným tempom. Pokiaľ ide o rozvoj gramotnosti, mali by sme deťom poskytovať dostatok príležitostí na písanie v podnetnej a motivujúcej atmosfére.

Prepojenie kreslenia a písania

Kreatívne aktivity, ktoré prepájajú kreslenie s písaním, môžu byť pre deti zábavným a tvorivým spôsobom učenia. Kreslenie môže deťom pomôcť sformulovať myšlienky ešte predtým, než začnú písať. Napríklad môžu najskôr nakresliť svoje predstavy a potom ich napísať ako text, čo im uľahčí proces samotného písania a tvorby textu.

Medzi aktivity podporujúce tento spôsob hravého písania patrí napríklad tvorba ilustrovaných príbehov alebo komiksov. Podporujme deti v písaní príbehov, ktoré doplnia vlastnými ilustráciami, môže to zvýšiť ich záujem o písanie. Vďaka kombinácii vizuálnych a textových prvkov sa môže tento proces stať pre deti zábavnejším a prístupnejším.

Dětská kresba + text

Na obrázku vidíme kombináciu kresby a textu.

Motivovať deti k písaniu môže byť výzvou, no vďaka tvorivým prístupom sa tento proces môže zmeniť na zábavnú a zmysluplnú aktivitu. Hry, kreatívne činnosti a prepojenie písania s kreslením podporujú prirodzenú zvedavosť detí a robia písanie atraktívnejším. Kľúčové sú aj vytvorenie podporného prostredia a individuálny prístup, ktorý rešpektuje potreby každého dieťaťa.

 

„Učenie by malo byť radosťou, nie povinnosťou.“
– Platón

Súvisiace zdroje:

  1. Activities and Games to Get Kids Writing. The Early Childhood Academy. 2025. Dostupné z: https://theearlychildhoodacademy.com/activities-and-games-to-get-kids-writing/. [cit. 2025-01-31].
  2. Bulut, D., Samur, Y. & Cömert, Z. The effect of educational game design process on students’ creativity. Smart Learn. Environ.9, 8 (2022). https://doi.org/10.1186/s40561-022-00188-9
  3. Guo, K., Zhong, Y., Zainuddin, Z. et al.Applying game-related methods in the writing classroom: A scoping review. Educ Inf Technol 29, 4481–4504 (2024). https://doi.org/10.1007/s10639-023-11998-w
  4. GENÇ ERSOY, B., & GÖL DEDE, D. (2022). Developing Writing Skills, Writing Attitudes and Motivation through Educational Games: Action Research. International Journal of Contemporary Educational Research9(3), 569–589. https://doi.org/10.33200/ijcer.1089781
  5. Jackson, G. T., & McNamara, D. (2013). Motivation and performance in a game-based intelligent tutoring system. Journal of Educational Psychology105(4), 1036-1049. https://doi.org/10.1037/a0032580

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Najčastejšie problémy pri písaní a ako ich riešiť

Schopnosť písať predstavuje dôležitý míľnik vo vývine dieťaťa. Osvojenie si tejto zručnosti nebýva vždy jednoduché. Deti sa môžu stretnúť s rôznymi ťažkosťami, ktoré ovplyvňujú kvalitu ich písomného prejavu. Musia prekonať nejeden problém či výzvu. My ako rodičia im v...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých...

Písmo v prvej triede – Comenia Script vs. tradičné spojité písmo

V prvej triede sa deti stretávajú s mnohými novými výzvami. Jednou z nich je aj učenie písania. V súčasnosti sa na českých školách diskutuje o využívaní dvoch hlavných typov písma – tradičného spojitého písma a písma Comenia Script. Aké sú medzi nimi rozdiely? Ako...

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí

Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.