Metódy, ako podporovať kresbu u detí
Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo výtvarnom vyjadrovaní. V tomto článku sme sa zamerali na metódy, ako môžeme deti podnecovať ku kreatívnej tvorbe.
4. diel seriáluVývoj detskej kresby
Čítanie na 4 minúty
Prostredie a priestor na tvorbu
Už Aristoteles, Sigmund Freud či Jean Piaget priniesli poznatky o tom, ako výrazne ovplyvňuje človeka prostredie, v ktorom vyrastá. Bezpečné a otvorené prostredie je dôležité nielen na podporu detskej kresby, ale aj pre samotné dieťa. Čo to vlastne znamená?
Deti by nemali mať obavy z toho, že ich kresby budú rodičia (alebo ktokoľvek iný) hodnotiť podľa „tabuliek“. Teda podľa toho, či je kresba správna alebo kvalitná. Tí, ktorí s deťmi tvoria, mali by oceniť ich snahu a samotný kreatívny proces, nie len konečný výsledok.
Kľúčovú úlohu vo výtvarnom procese zohráva aj dostupnosť materiálov. Čím rozmanitejšie výtvarné pomôcky bude mať dieťa k dispozícii, tým viac bude môcť experimentovať. K týmto pomôckam by mali mať deti jednoduchý prístup, aby mohli začať tvoriť vždy, keď dostanú chuť.
Dôležitý je aj vhodný pracovný priestor (napríklad pracovný stôl s ochrannou podložkou), kde sa deti môžu venovať rôznym tvorivým činnostiam bez obáv z toho, že niečo zašpinia.
Sloboda tvorby a podnecovanie fantázie
Tvorivý proces podnietime tým, že deťom doprajeme voľnosť a slobodu – či už pri výbere témy, alebo techniky. Slobodné rozhodovanie totiž podporuje vnútornú motiváciu. Nemali by sme teda deťom príliš zasahovať priamo do tvorivého procesu a diktovať im, čo presne majú kresliť.
Naopak, pomáhajme deťom rozvíjať fantáziu. Podporujme ich v experimentovaní, napríklad otázkami typu: Ako by vyzeral tvoj vysnívaný dom? Otázky predstavujú cenný nástroj na motiváciu počas tvorivého procesu. Pýtajme sa detí na to, čo nakreslili alebo čo ich inšpirovalo. Deti budú vnímať náš záujem a my ich podporíme v tom, aby sa podelili o svoje myšlienky.
Interakcia a spoločná tvorba
Motivácia, podpora a záujem sú bezpochyby dôležitými piliermi rozvoja detskej kresby. Rovnako podstatná je však aj interakcia. Zapojme sa s deťmi do tvorivého procesu – spolupracujme s nimi na ich výtvoroch.
Súčasťou interakcie počas tvorivého procesu by mala byť aj vzájomná inšpirácia. Podeľme sa s deťmi o vlastné nápady, ale neklaďme na ne príliš veľký dôraz. Rešpektujme jedinečný štýl každého dieťaťa. Ukážme im obrázky, knihy či čokoľvek, z čoho môžu čerpať podnety a inšpiráciu.
Aktivity na výtvarný rozvoj
Aby sa deti mohli vo svojej tvorbe rozvíjať a posúvať ďalej, mali by sme podniknúť určité kroky, ktoré tento proces podporia:
- Ukážme deťom rôzne výtvarné techniky (napríklad miešanie farieb, tieňovanie, prácu s textúrami), výtvarné pomôcky a nástroje (štetce, pastelky).
- Zamerajme tvorbu vždy na nejakú konkrétnu tému. Navrhujme témy, ktoré sú deťom blízke (napríklad zvieratá).
- Zapojme do výtvarnej tvorby rozmanité hravé aktivity, ako napríklad dokončenie kresby už začatého obrázka alebo hľadanie rôznych tvarov v čmáraniciach.
Motivácia a pozitívna spätná väzba
Motiváciu potrebuje každý, kto chce dosiahnuť nejaký cieľ – bežec na tréningovej trati, hudobník hrajúci pieseň, záhradkár pestujúci zeleninu a pod. Rovnako je to aj s deťmi. Aby vo výtvarnej tvorbe pokračovali a posúvali sa ďalej, potrebujú spätnú väzbu a motiváciu. Oceňujme ich snahu a kreativitu napríklad slovami: „To je ale zaujímavý nápad!“ alebo „Páči sa mi, aké farby používaš,“ a podobne. V žiadnom prípade ich však neporovnávajme s ostatnými.
Podporujme deti aj v experimentovaní. Nemali by sa báť skúšať nové veci zo strachu, že urobia chybu. Práve to ich najviac brzdí v rozlete.
Prezentujme tvorbu svojich ratolestí aj doma – vystavme ich práce na viditeľné miesto. Môžeme tiež usporiadať výstavu obrázkov pre rodinu a priateľov.
Vplyv kultúrneho a sociálneho prostredia na tvorbu
Ako sme už naznačili vyššie, deti veľmi výrazne ovplyvňuje prostredie, v ktorom vyrastajú. Ak im poskytneme dostatočne podnetné prostredie, bude to mať pozitívny efekt na ich výtvarný prejav. Nejde pritom len o materiálne zázemie, ale aj o to nehmotné.
Vezmime deti na výstavu či do múzea. Tieto inštitúcie ponúkajú rôzne animačné programy pre deti, aby si mohli prehliadnuť výstavu či expozíciu zážitkovou formou.
Podporujme v deťoch aj záujem o miestnu kultúru. Rozprávajme im legendy či príbehy z ľudovej tradície. Deti môžu napríklad vytvoriť ilustráciu k niektorej zo svojich obľúbených rozprávok.
Staršie deti už môžu navštevovať rôzne výtvarné krúžky, kde majú možnosť stretávať sa so svojimi rovesníkmi.
Detskú kresbu by sme mali podporovať empatickým prístupom a porozumením individuálnym potrebám každého dieťaťa. Omnoho dôležitejšie než výsledný produkt detskej kresby sú samotný tvorivý proces a radosť, ktorú dieťa počas tvorenia zažíva. Svedomitým vedením a podporou kreativity môžeme deťom pomôcť rozvíjať výtvarné schopnosti, sebareflexiu, sebavedomie, ale aj radosť z objavovania.
„Každé dieťa je umelec. Problém je, ako zostať umelcom, keď vyrastieme.“
– Pablo Picasso
Súvisiace zdroje:
- KELLOGG, Rhoda. Analyzing Children’s Art. Mayfield Pub Co, 1970. ISBN 978-0874841961.
- LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and Mental Growth. Prentice Hall, 1987. ISBN 978-0023721106.
- MALCHIODI, Cathy. Art Therapy Sourcebook. McGraw Hill, 2006. ISBN 978-0071468275.
- Pablo Picasso Quotes. Online. BrainyQoute. 2024. Dostupné z: https://www.brainyquote.com/quotes/pablo_picasso_169744. [cit. 2024-11-26].