Detský svet výtvarných pomôcok
Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom veku? Na to sa bližšie zameriame v tomto článku.
5. diel seriáluVývoj detskej kresby
Čítanie na 4 minúty
Význam výtvarnej tvorby pre deti
Ako sme už spomenuli, tvorenie je jednou z najdôležitejších aktivít, ktoré deti vykonávajú, a pomáha im pri rozvoji ďalších zručností. Proces tvorby umožňuje deťom vyjadrovať ich myšlienky a pocity, učiť sa novým veciam a objavovať svet okolo seba. Tvorenie má zásadný vplyv na:
- rozvoj kreativity – vďaka nej môžu deti vyjadrovať svoje vlastné nápady a predstavivosť,
- rozvoj jemnej motoriky – zahŕňa koordináciu svalov v rukách a prstoch, ktorá je dôležitá pri písaní, maľovaní či manipulácii s drobnými predmetmi,
- trpezlivosť a koncentráciu – deti sa vďaka tvoreniu učia pracovať na projekte od začiatku až do konca a snažia sa pri jednej činnosti vydržať dlhší čas,
- podporu rôznych fáz celkového vývoja – vývoj detí prebieha vo viacerých fázach (viac o tejto téme si môžete prečítať tu).
Prehľad výtvarných pomôcok
V súčasnosti máme k dispozícii pestrú škálu najrôznejších výtvarných potrieb pre deti. Preto sme sa rozhodli najskôr vytvoriť všeobecný prehľad tých, ktoré sú najbežnejšie a zároveň najdostupnejšie.
Farby:
- prstové – ideálne pre najmenšie deti, ktoré objavujú farby prostredníctvom dotyku, sú netoxické, zmývateľné a často aj hypoalergénne;
- vodové – vhodné na tréning miešania farieb a jemných ťahov štetcom;
- temperové – krycie farby, ktoré podporujú najmä experimentovanie s textúrami a vrstvením, sú riediteľné vodou a rýchlo schnú;
- akrylové – vhodné pre pokročilejšie deti, ktoré chcú vytvoriť prepracovanejšie diela, farby sú trvácne, riediteľné vodou, po zaschnutí vodoodolné;
- akvarelové – určené na jemné a detailné práce, vhodné najmä na tvorbu krajín alebo portrétov, sú priesvitné, mali by sa používať na špeciálny akvarelový papier, ktorý dobre absorbuje vodu.
Písacie potreby:
- voskovky – ideálne pre malé deti a ich úchop, vhodné na čmáranie, ľahko sa zmývajú;
- pastelky – vhodné na prvé pokusy o kreslenie detailov a obrysov, možno si vybrať medzi rôznymi tvrdosťami, existujú aj ergonomické pastelky na správny úchop;
- fixky – ideálne na sýte farby a hravé experimenty s farbami, zmývateľné varianty sú navyše vhodné pre deti;
- kriedy – skvelé na kreslenie na tabuľu alebo vonku (napríklad na chodníku), rozvíjajú koordináciu ruky a oka, sú dostupné v mäkkom a tvrdom variante.
Nástroje:
- štetce – vhodné na rôzne techniky maľovania, možno nimi maľovať tak detaily, ako aj veľké plochy, existujú rôzne veľkosti;
- hubky – skvelé na tvorbu textúr a tlačových techník, sú ľahko umývateľné, vhodné do malých rúk, používajú sa najčastejšie s vodovými alebo temperovými farbami;
- špachtle – vhodné na prácu s hustejšími farbami, ako sú napríklad akrylové, existujú drevené či plastové varianty, sú vhodné pre pokročilejšie deti, ktoré rady experimentujú s textúrami;
- nožnice – slúžia na vystrihovanie tvarov z papiera alebo látky, pre deti sú ideálne bezpečnostné nožnice so zaoblenými hrotmi, pri ich výbere je vhodné dbať aj na ergonomické rukoväti.
Modelovacie materiály:
- plastelína – ľahko tvarovateľná hmota ideálna na rozvoj jemnej motoriky, je bezpečná, netoxická a mäkká;
- modelína – vhodná na detailné modelovanie, je flexibilnejšia než plastelína;
- samotvrdnúca hlina – ideálna na trvalejšie výtvory (napríklad sošky, dekorácie), hmota tvrdne na vzduchu.
Doplnky:
- podložky – ideálne na ochranu stola a podlahy pri tvorení, sú ľahko umývateľné a protišmykové;
- zástery – chránia detské oblečenie, ich výhodou je vodoodolnosť a nastaviteľnosť;
- stojany – podpora pri maľovaní na plátno či väčší papier, existujú drevené a kovové varianty;
- skicáky – na kreslenie a maľovanie, k dispozícii sú rôzne gramáže papiera na špecifické techniky.
Výtvarné pomôcky podľa veku
Detská tvorba predstavuje úžasný výtvarný proces plný farieb a objavovania. Vďaka jednoduchej dostupnosti a širokému výberu výtvarných pomôcok môže byť tvorivý proces detí naozaj pestrý. Napriek tomu je potrebné venovať pozornosť aj ich vhodnému výberu, a to s ohľadom na vek dieťaťa.
1 – 2 roky
V tomto období sú bezpečnými pomôckami najmä prstové farby, netoxické voskovky a mäkké pastelky. Pri tvorbe by sa mali deti zameriavať najmä na zmyslové vnímanie rôznych farieb a textúr.
3 – 5 rokov
Vhodné pomôcky predstavujú vodové farby, fixky s umývateľným atramentom a mäkké štetce. Deti môžu začať s prvými pokusmi o strihanie, ale len s bezpečnými nožnicami.
6 – 8 rokov
V tomto vekovom období sa už škála pomôcok rozširuje. Vhodné sú napríklad farebné ceruzky, temperové farby, ale aj modelovacie hmoty (ako napríklad plastelína). Deti sa už viac sústredia na presnosť a jemné detaily.
9 a viac rokov
Staršie deti sa už vo výtvarnej tvorbe viac profilujú, preto využívajú špecifickejšie pomôcky – medzi ne patria napríklad akvarelové či akrylové farby, technické fixky alebo uhle. V tomto období je dôležitá podpora individuálnej kreativity.
Detský výtvarný prejav môže byť vďaka širokej palete výtvarných pomôcok veľmi pestrý. Preto by sme v ňom mali deti podporovať a umožňovať im objavovať stále nové výtvarné činnosti, techniky a štýly. Využime súčasné možnosti a poskytnime deťom radosť z tvorby.
„Umenie začína tam, kde končia slová.“
— Edward Hopper
Súvisiace zdroje:
- Pro děti. KOH-I-NOOR HARDTMUTH. 2025. Dostupné z: https://www.koh-i-noor.cz/cs/pro-deti. [cit. 2025-01-08].
- The Best Art Kits for Kids to Encourage Their Artistic Talents. Online. Parents. 2024. Dostupné z: https://www.parents.com/best-art-kits-for-kids-8606030. [cit. 2025-01-08].
- The Best Art Supplies for Kids. Online. The artful parent. 2024. Dostupné z: https://artfulparent.com/our-25-favorite-kids-art-materials/. [cit. 2025-01-09].
- The Importance of Art in Child Development. Online. PBS. 2012. Dostupné z: https://www.pbs.org/parents/thrive/the-importance-of-art-in-child-development. [cit. 2025-01-08].