Ako sa deti učia písať – od čmárania po konvenčné písmo

Písanie je dôležitým spôsobom komunikácie. V období detstva má však oveľa komplexnejší význam. Písanie predstavuje dôležitý nástroj na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie oka a ruky, ako aj vývoj kognitívnych schopností. V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, v akých fázach prebieha vývoj písania a ako môžeme deťom pomôcť.

2. diel seriáluVývoj detského písania

Čítanie na 4 minúty

Proces písania ako komplexná zručnosť

Ako sme už naznačili vyššie, proces písania predstavuje komplexnú činnosť, pri ktorej u detí dochádza k rozvoju viacerých schopností:

  • jemnej motoriky – schopnosť vykonávať drobné pohyby rukou a prstami, čo je nevyhnutný predpoklad správneho úchopu písacieho nástroja a následného písania písmen;
  • grafomotoriky – súbor rôznych psychomotorických činností, ktoré deti vykonávajú pri písaní a kreslení, napríklad koordinácia oka a ruky, tento proces ovplyvňuje celkový psychomotorický vývoj dieťaťa;
  • koordinácie oko – ruka – dochádza k synchronizácii zrakového vnímania a pohybu ruky, čo je kľúčové pri písaní aj kreslení.

Proces písania má však aj ďalší význam, a to v rámci celkového rozvoja dieťaťa. Máme na mysli najmä:

  • kognitívny vývoj – proces písania podporuje rozvoj myslenia, pamäti, schopnosti triediť a štruktúrovať informácie. Deti sa učia plánovať a organizovať svoje myšlienky, čo prispieva k lepšiemu porozumeniu a učeniu, pravidelné písanie rukou má veľmi pozitívny vplyv na kognitívne funkcie a tiež kreativitu;
  • emočný a sociálny vývoj – schopnosť vyjadriť svoje myšlienky a pocity písaným textom prispieva k väčšiemu sebavedomiu detí a uľahčuje komunikáciu, písanie podporuje emocionálne zdravie dieťaťa;
  • akademický úspech – zručnosť písania otvára nové možnosti v škole, vďaka písaniu deti ľahšie zvládajú aj ďalšie študijné úlohy.

Vo vývoji písania však môže nastať nejeden problém či výzva. Každé dieťa je iné – každé je individuálnou bytosťou. Ani vývoj písania preto neprebieha u všetkých detí rovnako. Niektoré deti môžu na rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky potrebovať viac času. Preto je potrebné pristupovať k deťom individuálne a umožniť im rozvíjať sa vlastným tempom.

Pri osvojovaní písania je mimoriadne dôležitá podpora rodičov a učiteľov. Poskytnime deťom vhodné nástroje, vytvorme im podnetné prostredie, ponúkajme rôznorodé aktivity – to všetko môže pomôcť rozvíjať jemnú motoriku a grafomotoriku. Skladanie stavebníc, obrázkové skladačky, kreslenie a iné manuálne činnosti majú pozitívny vplyv na rozvoj týchto schopností.

 

Kľúčové fázy vývoja písania – od čmárania po konvenčné písmo

Vývoj písania u detí prebieha v niekoľkých fázach, počas ktorých postupne zdokonaľujú svoje motorické a kognitívne schopnosti. Vďaka porozumeniu týmto fázam môžeme deťom účinnejšie pomáhať a podporovať ich pri rozvíjaní zručností potrebných na písanie.

1. Fáza čmárania (2 – 4 roky)

Deti v tomto období vytvárajú náhodné čiary a krivky bez konkrétneho významu. Podobne ako pri kreslení, tieto čmáranice predstavujú prvé pokusy o písaný (alebo kreslený) prejav. Táto fáza je úplne kľúčová pri rozvoji jemnej motoriky a koordinácie oko – ruka. Deti si začínajú uvedomovať vzťah medzi pohybom ruky a stopou na papieri.

Povzbudzujme deti k čmáraniu pomocou rôznych nástrojov a na rôznych povrchoch. Poskytujme im dostatok príležitostí na tvorbu bez obmedzení.

2. Fáza náhodných písmen a symbolov (4 – 5 rokov)

Deti začínajú znázorňovať tvary pripomínajúce písmená a čísla, ale bez logického usporiadania a významu. Kombinujú napríklad skutočné písmená s vlastnými znakmi. Hoci si deti uvedomujú existenciu písmen a ich význam v komunikácii, ešte nerozumejú ich presnému používaniu. Zoznamujme deti s abecedou prostredníctvom hier a pesničiek. Povzbudzujme ich k pokusom o písanie vlastného mena alebo jednoduchých slov.

3. Fáza fonetického písania (5 – 7 rokov)

V tomto období deti píšu slová tak, ako ich počujú – často teda s fonetickými chybami. Začínajú chápať vzťah medzi zvukmi a písmenami. Táto fáza je rozhodujúca na pochopenie princípu fonetického pravopisu.

Čítajme s deťmi nahlas a zdôrazňujme zvuky jednotlivých písmen. Podporujme ich pri písaní jednoduchých viet a dávajme im pozitívnu spätnú väzbu.

4. Fáza konvenčného písania (7 a viac rokov)

Deti už píšu slová a vety s väčšou presnosťou, dodržiavajú gramatické pravidlá a používajú interpunkciu. Ich písmo je čitateľnejšie a štruktúrovanejšie. Zodpovedá školským štandardom a deti sú schopné efektívne komunikovať písomnou formou.

Zadávajme deťom rôzne úlohy zamerané na písanie, ako napríklad písanie denníka, listov alebo krátkych príbehov. Dbajme na to, aby mali osvojené správne návyky pri písaní vrátane držania ceruzky a vhodnej polohy pri sedení.

Každé dieťa má svoje tempo

Písanie je kľúčovou zručnosťou, ktorá úzko súvisí s rozvojom jemnej motoriky, grafomotoriky a koordinácie oko – ruka. Proces písania prechádza viacerými vývinovými fázami – od čmárania cez písanie symbolov a písmen až po konvenčné písanie. Tieto fázy odrážajú postupné zlepšovanie motorických, kognitívnych a jazykových schopností.

Deti sa učia písať vlastným tempom a ich schopnosti sú ovplyvnené mnohými faktormi, ako sú genetika, prostredie a kvalita podpory zo strany dospelých. V súčasnosti môže byť proces učenia sa písania ovplyvnený aj nadmerným používaním digitálnych technológií, ktoré môžu obmedzovať príležitosti na manuálne činnosti a rozvoj jemnej motoriky.

Kľúčové je, aby rodičia a učitelia rešpektovali individuálne tempo dieťaťa a poskytovali mu vhodné podnety a motiváciu.

 

„Dieťa je ako papier, na ktorý píšeme budúcnosť.“
Jan Amos Komenský

Súvisiace zdroje:

  1. Simonidesová, Martina. Dobře rozvinutá grafomotorika je podmínkou pro psaní. In: Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3 – 8 let v mateřských školách a školních družinách, 2012, 19(7), s. 8 – [11]. ISSN 1210-7506.
  2. JAMES, Karin H. The Importance of Handwriting Experience on the Development of the Literate Brain. In: Current Directions in Psychological Science. 2017, s. 1 – 7.
  3. Crafting the Future: A Step-by-Step Guide to the Stages of Writing Development. Online. Read ability. 2023. Dostupné z: https://www.readabilitytutor.com/stages-of-writing-development/. [cit. 2025-01-27].
  4. The 6 Stages of Writing Development in Children. Online. Empowered Parents. 2024. Dostupné z: https://empoweredparents.co/developmental-stages-of-writing/. [cit. 2025-01-27].
  5. The Stages of Writing Development. Online. Twinkl. 2025. Dostupné z: https://www.twinkl.com/teaching-wiki/the-stages-of-writing-development. [cit. 2025-01-27].
  6. The Stages of Writing Development in Early Childhood. Online. Brightwheel blog. 2023. Dostupné z: https://mybrightwheel.com/blog/stages-of-writing-development. [cit. 2025-01-27].
  7. Writing skills at different ages. Online. Understood Blog. 2024. Dostupné z: https://www.understood.org/en/articles/writing-skills-what-to-expect-at-different-ages. [cit. 2025-01-27].

Metódy, ako podporovať kresbu u detí

Detský výtvarný prejav predstavuje jeden z najdôležitejších komunikačných prostriedkov. Prostredníctvom kresby deti vyjadrujú svoje emócie, zážitky aj vnímanie okolia. Rovnako ako je dôležité rozvíjať u detí motorické schopnosti a reč, mali by sme ich podporovať aj vo...

Vývoj detského úchopu ceruzky – od prvého ťahu až po písanie

Detská tvorba je kreatívny proces, ktorý úzko súvisí s celkovým vývojom dieťaťa. Odráža emocionálne prežívanie, kognitívne myslenie, ako aj motorické schopnosti. Práve pri rozvoji jemnej motoriky a následne písania je kľúčový správny úchop ceruzky. Učenie správneho...

Vývoj, motorika, prostredie, emócie – faktory ovplyvňujúce detskú kresbu

Detská kresba predstavuje pohľad do sveta detí. Môže nám ukázať mnoho – štádium kognitívneho vývoja, emocionálny stav, rodinné prostredie a iné. Poďme sa spoločne pozrieť na svet detskej kresby a na to, čo ju ovplyvňuje. Aké sú najvýznamnejšie faktory?[dsm_text_badges...

Fázy vývoja detskej kresby – od čarbaníc po realizmus

Vývoj detskej kresby je fascinujúci proces, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou celkového vývoja dieťaťa. Odráža nielen rozvoj motorických schopností detí, ale predovšetkým vývoj ich kognitívneho myslenia, emocionálneho prežívania a sociálneho vnímania sveta. Tento...

Digitálne technológie a ich vplyv na vývoj písania u detí

Digitálne technológie sa časom stali súčasťou nielen nášho každodenného života, ale aj toho detského. Deti sa denne stretávajú so smartfónmi, tabletmi, počítačmi a pod. Tieto výdobytky modernej doby nepochybne ponúkajú množstvo možností a výhod, no veľmi diskutovanou...

Psychologický význam detských kresieb

Detskú kresbu môžeme vnímať ako estetické umelecké dielo, no má aj viacero rovín. Jednou z nich je nepochybne rovina psychologická. Každá farebná bodka, čiara aj ten najmenší detail môžu napomôcť k odhaleniu emocionálneho a kognitívneho stavu dieťaťa. Práve kresba...

Detský svet výtvarných pomôcok

Fixky, ceruzky, pastelky, vodové farby… Všetky patria do sveta detských výtvarných pomôcok. Tvorenie predstavuje jednu z najdôležitejších detských aktivít a má významný vplyv na celkový rozvoj detí. Vedeli ste však, aké výtvarné pomôcky sú pre deti vhodné? A v akom...

Kedy začať s výučbou písania?

Možno si kladiete otázku, kedy nastane vhodný čas začať učiť deti písať. Oveľa dôležitejšia otázka, ktorú by sme si mali položiť, však znie: Je na to moje dieťa pripravené? V tomto článku sa dozviete, podľa akých ukazovateľov by sme sa mali riadiť a ako môžeme deťom v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.